Seikkailu Tunnemaassa : Tunnekasvatusta taiteen keinoin
Huttunen, Minna; Majamäki, Johanna (2014)
Huttunen, Minna
Majamäki, Johanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091113906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091113906
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin tunnekasvatustoimintaa taiteen avulla. Tunnekasvatustoimintaa toteutettiin kuusi viikkoa kestäneessä projektissa. Projektiin kuului yhteensä kuusi tuokiota, joihin sisältyi varsinaisten neljän tunnetuokion lisäksi myös aloitus- ja lopetustuokiot. Tunnetuokioilla käsiteltiin lasten jokapäiväisessä tunneilmaisussa näkyviä perustunteita vastapareina. Nämä tunneparit olivat ilo ja suru, rakkaus ja viha, rohkeus ja pelko sekä hyväksyntä ja kateus.
Projektista muodostui yhtenäinen kokonaisuus tuokioiden etenemistä havainnollistavan kartan sekä niitä eteenpäin vieneen sadun avulla. Satu osallisti ja haastoi lapsia mukaan toimintaan, ja sen kautta käytiin keskustelua tuokioiden tunnepareista. Tunnetuokioiden tarkoituksena oli kehittää lasten kykyä tunnistaa ja kuvailla niin omia kuin toistenkin tunteita, sekä ilmaista niitä taiteen ja keskustelun kautta. Tuokioiden osatavoitteena oli myös vahvistaa lasten yhteistyötaitoja.
Tunneseikkailu-projekti toteutettiin kuudentoista esikoululaisen muodostamassa mikkeliläisen päiväkodin esikouluryhmässä. Tunnetuokioita varten lapsiryhmä jaettiin kahteen osaan, jolloin kuhunkin tuokioon osallistui kahdeksan lasta. Tuotoksena projektista syntyi projektin toteutusta esittelevä opaskirja. Opaskirja luovutettiin yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin käyttöön. Opaskirjaa ei julkaista opinnäytetyön liitteenä, koska sitä on mahdollisesti tarkoitus kehittää edelleen tuotteistamistarkoituksessa.
Lasten sekä heidän vanhempiensa kokemuksia ja ajatuksia Tunneseikkailu-projektista kerättiin projektin toteuttamisen jälkeen palautelomakkeella. Saaduista vastauksista kävi ilmi, että vanhemmat pitivät päiväkotien tunnekasvatusta erittäin tärkeänä. Lapset taas kertoivat oppineensa tuokiolla paljon uusia asioita tunteista ja kokivat toiminnallisuuteen pohjautuneen tunnetyöskentelyn mieluisana.
Projektista muodostui yhtenäinen kokonaisuus tuokioiden etenemistä havainnollistavan kartan sekä niitä eteenpäin vieneen sadun avulla. Satu osallisti ja haastoi lapsia mukaan toimintaan, ja sen kautta käytiin keskustelua tuokioiden tunnepareista. Tunnetuokioiden tarkoituksena oli kehittää lasten kykyä tunnistaa ja kuvailla niin omia kuin toistenkin tunteita, sekä ilmaista niitä taiteen ja keskustelun kautta. Tuokioiden osatavoitteena oli myös vahvistaa lasten yhteistyötaitoja.
Tunneseikkailu-projekti toteutettiin kuudentoista esikoululaisen muodostamassa mikkeliläisen päiväkodin esikouluryhmässä. Tunnetuokioita varten lapsiryhmä jaettiin kahteen osaan, jolloin kuhunkin tuokioon osallistui kahdeksan lasta. Tuotoksena projektista syntyi projektin toteutusta esittelevä opaskirja. Opaskirja luovutettiin yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin käyttöön. Opaskirjaa ei julkaista opinnäytetyön liitteenä, koska sitä on mahdollisesti tarkoitus kehittää edelleen tuotteistamistarkoituksessa.
Lasten sekä heidän vanhempiensa kokemuksia ja ajatuksia Tunneseikkailu-projektista kerättiin projektin toteuttamisen jälkeen palautelomakkeella. Saaduista vastauksista kävi ilmi, että vanhemmat pitivät päiväkotien tunnekasvatusta erittäin tärkeänä. Lapset taas kertoivat oppineensa tuokiolla paljon uusia asioita tunteista ja kokivat toiminnallisuuteen pohjautuneen tunnetyöskentelyn mieluisana.