LASTEN ÄÄNI KUVIKSI
Pusa, Tanita; Huuskola, Sini (2014)
Pusa, Tanita
Huuskola, Sini
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214125
Tiivistelmä
Huuskola, Sini & Pusa, Tanita. Lasten ääni kuviksi. Diak Etelä, syksy 2014, 57 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on osana toiminnallista hanketta, jonka toteutimme päiväkodissa keväällä 2014. Lapset saivat valokuvata omasta mielestään päiväkodin kivoim-man ja tyhmimmän asian. Valokuvaamalla lapset pääsivät ilmaisemaan itseään ja opettelemaan uuden menetelmän. Tavoitteena oli lisäksi mahdollistaa lasten osallistuminen varhaiskasvattajan kanssa päiväkodin toiminnan ja tilojen suunnitteluun kertomalla mielipiteitä päiväkodin toiminnasta ja ympäristöstä sekä kehittää lasten itsetuntoa antamalla heille mahdollisuuden vaikuttaa toimintaan.
Kohderyhmänä olivat järvenpääläisen päiväkodin 3-5 – vuotiaat lapset. Lisäksi hankkeeseen osallistuivat epäsuorasti päiväkodin työntekijät, joita haastatte-limme valokuvausprojektin jälkeen. Haastattelu oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja siinä selvitettiin työntekijöiden mielipiteitä hankkeesta. Haastattelun avulla pyrittiin lisäksi selvittämään aikovatko työntekijät ottaa jatkossa huomioon lasten mielipiteet kasvatusympäristöstä. Haastatteluun osallistui pieni määrä työntekijöitä, joten työntekijöiden mielipiteiden analysointi jäi melko vähäiseksi.
Valokuvia otettiin monesta eri kohteesta ja lapset tykkäsivät projektiin osallistu-misesta. Yhteensä sekä kivoja että tyhmiä kuvia otettiin 80. Kuvauskohteet olivat lelut ja leikkivälineet, päiväkodin ympäristö, ihmissuhteet ja vuorovaikutus sekä päiväkodin toiminta. Lapset sanoittivat ottamansa valokuvat. Valokuvaus-hanke sai paljon näkyvyyttä, koska se oli menetelmänä monelle uusi. Valokuvista järjestettiin näyttely julkiselle paikalle ja päiväkodin omiin tiloihin. Annoimme lisäksi haastattelun paikallislehteen koskien lasten ottamia valokuvia.
Avainsanat: itseilmaisu, lapsilähtöisyys, osallisuus, valokuvailmaisu, varhais-kasvatus
Opinnäytetyö on osana toiminnallista hanketta, jonka toteutimme päiväkodissa keväällä 2014. Lapset saivat valokuvata omasta mielestään päiväkodin kivoim-man ja tyhmimmän asian. Valokuvaamalla lapset pääsivät ilmaisemaan itseään ja opettelemaan uuden menetelmän. Tavoitteena oli lisäksi mahdollistaa lasten osallistuminen varhaiskasvattajan kanssa päiväkodin toiminnan ja tilojen suunnitteluun kertomalla mielipiteitä päiväkodin toiminnasta ja ympäristöstä sekä kehittää lasten itsetuntoa antamalla heille mahdollisuuden vaikuttaa toimintaan.
Kohderyhmänä olivat järvenpääläisen päiväkodin 3-5 – vuotiaat lapset. Lisäksi hankkeeseen osallistuivat epäsuorasti päiväkodin työntekijät, joita haastatte-limme valokuvausprojektin jälkeen. Haastattelu oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja siinä selvitettiin työntekijöiden mielipiteitä hankkeesta. Haastattelun avulla pyrittiin lisäksi selvittämään aikovatko työntekijät ottaa jatkossa huomioon lasten mielipiteet kasvatusympäristöstä. Haastatteluun osallistui pieni määrä työntekijöitä, joten työntekijöiden mielipiteiden analysointi jäi melko vähäiseksi.
Valokuvia otettiin monesta eri kohteesta ja lapset tykkäsivät projektiin osallistu-misesta. Yhteensä sekä kivoja että tyhmiä kuvia otettiin 80. Kuvauskohteet olivat lelut ja leikkivälineet, päiväkodin ympäristö, ihmissuhteet ja vuorovaikutus sekä päiväkodin toiminta. Lapset sanoittivat ottamansa valokuvat. Valokuvaus-hanke sai paljon näkyvyyttä, koska se oli menetelmänä monelle uusi. Valokuvista järjestettiin näyttely julkiselle paikalle ja päiväkodin omiin tiloihin. Annoimme lisäksi haastattelun paikallislehteen koskien lasten ottamia valokuvia.
Avainsanat: itseilmaisu, lapsilähtöisyys, osallisuus, valokuvailmaisu, varhais-kasvatus