Markkinointisuunnitelma Case - Talvisalo Traitors
Aaltonen, Noora (2013)
Aaltonen, Noora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214129
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointisuunnitelma jääkiekon 2- divisioonassa pelaavalle Talvisalo Traitorsille. Joukkueen päämääränä on saada tulevaisuudessa poistettua kokonaan pelaajille aiheutuvat kulut ja tähän markkinointisuunnitelman toivotaan tuovan ratkaisuja. Toimeksiantaja toivoi työltä etenkin ideointia ja järkeistämistä markkinointiinsa sekä yhteistyökumppanihankintaansa.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena, jossa perehdyttiin urheilumarkkinoinnin sekä nonproft –organisaation markkinoinnin kirjallisuuteen sekä suoritettiin benchmarkingia ja hyödynnettiin asiantuntijan sekä joukkueen sisäisten henkilöiden haastatteluissa saatuja tietoja. Markkinointisuunnitelman perustana käytettiin markkinoinnin perusteoriassa määriteltyä pohjaa, jota muokattiin vastaamaan voittoa tavoittelemattoman urheiluseuran tarpeita.
Työssä suunniteltiin laaja-alaisesti Talvisalo Traitorsin markkinointia ja luotiin suuntaviivat joukkueen tulevaan markkinointiin. Työssä toteutettiin paljon käytännön ideointia etenkin markkinointiviestinnällisiin toimenpiteisiin sekä sponsorointiyhteistyön kehittämiseen. Koska joukkueella on käytettävissään rajalliset resurssit, päätettiin työssä keskittyä etenkin sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä. Markkinointisuunnitelmalle kehitettiin myös mitattavat tavoitteet ja ehdotettiin jatkotoimenpiteitä.
Työssä tultiin siihen tulokseen, että joukkuetta kannattaa lähteä markkinoimaan savonlinnalaisena, hyvän meiningin joukkueena, jonka kanssa on helppo ja miellyttävä tehdä yhteistyötä ja joka välittää yhteisöstään. Näiden periaatteiden pohjalle rakennettiin kaikki markkinoinnin toimenpiteet.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena, jossa perehdyttiin urheilumarkkinoinnin sekä nonproft –organisaation markkinoinnin kirjallisuuteen sekä suoritettiin benchmarkingia ja hyödynnettiin asiantuntijan sekä joukkueen sisäisten henkilöiden haastatteluissa saatuja tietoja. Markkinointisuunnitelman perustana käytettiin markkinoinnin perusteoriassa määriteltyä pohjaa, jota muokattiin vastaamaan voittoa tavoittelemattoman urheiluseuran tarpeita.
Työssä suunniteltiin laaja-alaisesti Talvisalo Traitorsin markkinointia ja luotiin suuntaviivat joukkueen tulevaan markkinointiin. Työssä toteutettiin paljon käytännön ideointia etenkin markkinointiviestinnällisiin toimenpiteisiin sekä sponsorointiyhteistyön kehittämiseen. Koska joukkueella on käytettävissään rajalliset resurssit, päätettiin työssä keskittyä etenkin sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä. Markkinointisuunnitelmalle kehitettiin myös mitattavat tavoitteet ja ehdotettiin jatkotoimenpiteitä.
Työssä tultiin siihen tulokseen, että joukkuetta kannattaa lähteä markkinoimaan savonlinnalaisena, hyvän meiningin joukkueena, jonka kanssa on helppo ja miellyttävä tehdä yhteistyötä ja joka välittää yhteisöstään. Näiden periaatteiden pohjalle rakennettiin kaikki markkinoinnin toimenpiteet.