Sosiaalinen media urheiluseuran markkinoinnissa - case Helsingin Jokerit
Eloranta, Tuomas (2014)
Eloranta, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513577
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa jääkiekkoseura Helsingin Jokereille markkinointiviestintää varten sosiaalisen median kehitysehdotus.
Työssä tutkittiin urheiluseuran sosiaalisen median käyttöä, erityisesti alan lähitulevaisuutta ja trendejä: mitä sosiaalisen ja digitaalisen median palveluita ihmiset tällä hetkellä käyttävät. Jokerit liittyvät kaudeksi 2014—2015 Itä-Euroopan jääkiekkoliiga KHL:ään, mistä johtuen kiinnostus ulkomailla Jokereita kohtaan kasvaa. Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavoin muutos vaikuttaa Jokereiden toimintaan sosiaalisessa mediassa ja miten seuran tulee ottaa huomioon esimerkiksi kysymykset palveluiden päivityskielestä.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin kyselyä, benchmarkingia sekä ajankohtaisiin artikkeleihin ja kirjallisuuteen tutustumista. Merkittävimpänä tutkimusmenetelmänä oli 23-kohtainen kysely, jolla selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä nykyisiin palveluihin ja niiden toimintamalleihin. Lisäksi kyselyn avulla tutkittiin, mitä muita palveluita asiakkaat mahdollisesti käyttävät. Kyselyyn vastasi 1 063 ihmistä. Kyselyn vastaukset analysoitiin, jolloin saatiin selville esimerkiksi eri ikäryhmien kiinnostus erilaisiin palveluihin. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää palveluiden kohdentamisella erilaisille käyttäjäryhmille. Avoimiin kysymyksiin annetut vastaukset on litteroitu työn liitteiksi. Benchmarkingin avulla vertailtiin Jokereiden palvelukokonaisuutta muihin urheiluseuroihin. Vertailun kautta saatiin nykyisille palveluille kehitys-ideoita ja harkinnan arvoisia uusia sovelluksia.
Tutkimuksen perusteella tehtiin johtopäätökset, joita Jokerit voivat toteuttaa vuonna 2010 luodussa sosiaalisen median strategiassaan. Johtopäätöksissä esitetään suunnitelmat, missä sosiaalisen median palveluissa urheiluseuran tulisi olla aktiivinen ja miten sen tulisi kehittää niissä toimintaansa. Tutkimustuloksista selvisi, että nykyisen palveluvalikoiman (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube ja SoundCloud) ulkopuolelta löytyy useita urheiluseuran markkinointiviestintään soveltuvia ja nuorten suosimia palveluita (esimerkiksi Snapchat). Näiden lisäksi myös mobiilisovellukset tulee ottaa kehitystyön alle. Johtopäätöksissä käydään läpi myös käytännöt, miten Jokereihin jatkossa liittyvät kielet (suomi, englanti ja venäjä) tulisi ottaa sosiaalisen median eri palveluissa huomioon. Työn lopussa on Jokereiden edustajan kommentit johtopäätöksiin.
Opinnäytetyö oli rajattuna Jokereihin liittyviin palveluihin, mutta sen tulokset ovat yleistettävissä myös muiden urheiluseurojen sosiaalisen median kehitystyössä.
Työssä tutkittiin urheiluseuran sosiaalisen median käyttöä, erityisesti alan lähitulevaisuutta ja trendejä: mitä sosiaalisen ja digitaalisen median palveluita ihmiset tällä hetkellä käyttävät. Jokerit liittyvät kaudeksi 2014—2015 Itä-Euroopan jääkiekkoliiga KHL:ään, mistä johtuen kiinnostus ulkomailla Jokereita kohtaan kasvaa. Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavoin muutos vaikuttaa Jokereiden toimintaan sosiaalisessa mediassa ja miten seuran tulee ottaa huomioon esimerkiksi kysymykset palveluiden päivityskielestä.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin kyselyä, benchmarkingia sekä ajankohtaisiin artikkeleihin ja kirjallisuuteen tutustumista. Merkittävimpänä tutkimusmenetelmänä oli 23-kohtainen kysely, jolla selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä nykyisiin palveluihin ja niiden toimintamalleihin. Lisäksi kyselyn avulla tutkittiin, mitä muita palveluita asiakkaat mahdollisesti käyttävät. Kyselyyn vastasi 1 063 ihmistä. Kyselyn vastaukset analysoitiin, jolloin saatiin selville esimerkiksi eri ikäryhmien kiinnostus erilaisiin palveluihin. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää palveluiden kohdentamisella erilaisille käyttäjäryhmille. Avoimiin kysymyksiin annetut vastaukset on litteroitu työn liitteiksi. Benchmarkingin avulla vertailtiin Jokereiden palvelukokonaisuutta muihin urheiluseuroihin. Vertailun kautta saatiin nykyisille palveluille kehitys-ideoita ja harkinnan arvoisia uusia sovelluksia.
Tutkimuksen perusteella tehtiin johtopäätökset, joita Jokerit voivat toteuttaa vuonna 2010 luodussa sosiaalisen median strategiassaan. Johtopäätöksissä esitetään suunnitelmat, missä sosiaalisen median palveluissa urheiluseuran tulisi olla aktiivinen ja miten sen tulisi kehittää niissä toimintaansa. Tutkimustuloksista selvisi, että nykyisen palveluvalikoiman (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube ja SoundCloud) ulkopuolelta löytyy useita urheiluseuran markkinointiviestintään soveltuvia ja nuorten suosimia palveluita (esimerkiksi Snapchat). Näiden lisäksi myös mobiilisovellukset tulee ottaa kehitystyön alle. Johtopäätöksissä käydään läpi myös käytännöt, miten Jokereihin jatkossa liittyvät kielet (suomi, englanti ja venäjä) tulisi ottaa sosiaalisen median eri palveluissa huomioon. Työn lopussa on Jokereiden edustajan kommentit johtopäätöksiin.
Opinnäytetyö oli rajattuna Jokereihin liittyviin palveluihin, mutta sen tulokset ovat yleistettävissä myös muiden urheiluseurojen sosiaalisen median kehitystyössä.