Jäsenviestinnän kehittäminen : case: Hämeen kauppakamari
Räisänen, Henna (2014)
Räisänen, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100214393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100214393
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yhteisöviestintää ja mainetta sekä ulkoista tiedottamista sidosryhmille. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten sidosryhmäviestintä vaikuttaa yrityksen maineeseen ja sidosryhmien mielikuvaan siitä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, kuinka Hämeen kauppakamarin jäsenviestintää voitaisiin kehittää ja tehostaa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Hämeen kauppakamarille.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään yhteisöviestintää, sen tehtäviä ja tavoitteita. Luku käsittelee myös viestinnän merkitystä maineeseen, luotausta, profilointia ja maineenhallintaa, viestinnän toimivuuden arviointia ja mittaamista sekä vuorovaikutuksen merkitystä viestinnässä. Toinen teorialuku käsittelee ulkoisen viestinnän teoriaa, kuten sidosryhmätiedottamista, tiedottamisen ja markkinointiviestinnän suhdetta, yrityksen mediasuhteiden merkitystä ja viestinnän digitalisoitumista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu case-organisaation esittelystä, tutkimuksesta, tuloksista ja johtopäätöksistä sekä kehittämisehdotuksista. Empiriaosuuden tarkoituksena on selvittää, mitä Hämeen kauppakamarin viestintäkanavia sen jäsenet seuraavat ja millainen mielikuva sen jäsenillä on Hämeen kauppakamarista. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, millainen maine Hämeen kauppakamarilla on ja miten se vaikuttaa viestinnän toimivuuteen. Tutkimuksen avulla pyritään kehittämään Hämeen kauppakamarin jäsenviestintää tehokkaammaksi ja toimivammaksi.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Hämeen kauppakamarin jäsenet pitävät jäsenviestintää tärkeänä osana merkityksellisenä koettua jäsenyyttä. Jäsenet antoivat Hämeen kauppakamarin maineelle hyvän arvosanan. Tutkimuksessa selvisi myös, että viestintää voidaan kehittää vuorovaikutteisempaan suuntaan. Saatujen tulosten perusteella Hämeen kauppakamarin viestintää voidaan tehostaa panostamalla enemmän sähköiseen uutiskirjeeseen sekä erilaisiin tilaisuuksiin viestinnän yhteisöllisyyttä lisäävän merkityksen näkökulmasta.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään yhteisöviestintää, sen tehtäviä ja tavoitteita. Luku käsittelee myös viestinnän merkitystä maineeseen, luotausta, profilointia ja maineenhallintaa, viestinnän toimivuuden arviointia ja mittaamista sekä vuorovaikutuksen merkitystä viestinnässä. Toinen teorialuku käsittelee ulkoisen viestinnän teoriaa, kuten sidosryhmätiedottamista, tiedottamisen ja markkinointiviestinnän suhdetta, yrityksen mediasuhteiden merkitystä ja viestinnän digitalisoitumista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu case-organisaation esittelystä, tutkimuksesta, tuloksista ja johtopäätöksistä sekä kehittämisehdotuksista. Empiriaosuuden tarkoituksena on selvittää, mitä Hämeen kauppakamarin viestintäkanavia sen jäsenet seuraavat ja millainen mielikuva sen jäsenillä on Hämeen kauppakamarista. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, millainen maine Hämeen kauppakamarilla on ja miten se vaikuttaa viestinnän toimivuuteen. Tutkimuksen avulla pyritään kehittämään Hämeen kauppakamarin jäsenviestintää tehokkaammaksi ja toimivammaksi.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Hämeen kauppakamarin jäsenet pitävät jäsenviestintää tärkeänä osana merkityksellisenä koettua jäsenyyttä. Jäsenet antoivat Hämeen kauppakamarin maineelle hyvän arvosanan. Tutkimuksessa selvisi myös, että viestintää voidaan kehittää vuorovaikutteisempaan suuntaan. Saatujen tulosten perusteella Hämeen kauppakamarin viestintää voidaan tehostaa panostamalla enemmän sähköiseen uutiskirjeeseen sekä erilaisiin tilaisuuksiin viestinnän yhteisöllisyyttä lisäävän merkityksen näkökulmasta.