Hyvän myyjän ominaisuudet Ylivieskan Jyskin asiakkaiden ja myyjien näkökulmasta
Harju, Jonna (2014)
Harju, Jonna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100914577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100914577
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millainen on hyvä myyjä Ylivieskan JYSKin asiakkaiden ja myyjien mielestä. Halusin ottaa selvää, millainen JYSKin asiakkaiden ja myyjien mielestä on hyvä myyjä, millaisia ominaisuuksia hyvällä myyjällä täytyy olla ja mitkä ominaisuudet koetaan häiritseviksi.
Toteutin työni kyselylomakkeella Ylivieskan JYSKin asiakkaille ja myyjille. Kysely suoritettiin reilun viikon ajansyyskuussa 2013 Ylivieskan myymälässä. Vastauksia asiakkailta saatiin yhteensä 28 ja kaikilta kuudelta myyjältä.
Teoreettisessa osiossa käsitellään myyntiin liittyviä asioita, kuten asiakaspalvelua, myynnin portaita sekä myyntiprosessia. Lisäksi käsittelen myyjälle tärkeitä ominaisuuksia. Empiirisessä osiossa käsitellään kyselyn tuloksia ja analysoidaan lopputulosta. Tulokset analysoitiin käyttämällä Microsoft Word Excel-ohjelmaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että hyväksi myyjäksi voi opetella kun tahtoa ja asennetta löytyy. Molemmat kohderyhmät arvostavat myyjässä ystävällisyyttä ja palvelualttiutta. Tulosten perusteella häiritseviäkin ominaisuuksia löytyy, mm tyrkyttäminen ja osaamattomuus kuunnella. Tuloksista selviää, mitä ominaisuuksia myyjässä arvostetaan ja mitä ominaisuuksia kannattaa jatkossa pyrkiä harjoittelemaan. Lisäksi siitä selviää, mitä ominaisuuksia asiakkaat pitävät häiritsevinä.
Toteutin työni kyselylomakkeella Ylivieskan JYSKin asiakkaille ja myyjille. Kysely suoritettiin reilun viikon ajansyyskuussa 2013 Ylivieskan myymälässä. Vastauksia asiakkailta saatiin yhteensä 28 ja kaikilta kuudelta myyjältä.
Teoreettisessa osiossa käsitellään myyntiin liittyviä asioita, kuten asiakaspalvelua, myynnin portaita sekä myyntiprosessia. Lisäksi käsittelen myyjälle tärkeitä ominaisuuksia. Empiirisessä osiossa käsitellään kyselyn tuloksia ja analysoidaan lopputulosta. Tulokset analysoitiin käyttämällä Microsoft Word Excel-ohjelmaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että hyväksi myyjäksi voi opetella kun tahtoa ja asennetta löytyy. Molemmat kohderyhmät arvostavat myyjässä ystävällisyyttä ja palvelualttiutta. Tulosten perusteella häiritseviäkin ominaisuuksia löytyy, mm tyrkyttäminen ja osaamattomuus kuunnella. Tuloksista selviää, mitä ominaisuuksia myyjässä arvostetaan ja mitä ominaisuuksia kannattaa jatkossa pyrkiä harjoittelemaan. Lisäksi siitä selviää, mitä ominaisuuksia asiakkaat pitävät häiritsevinä.