Millainen sisältö on jakamisen arvoista? : Iltalehden Fiidi.fi:n suosituimmat artikkelit tammi–toukokuussa 2014
Auvinen, Henni (2014)
Auvinen, Henni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014836
Tiivistelmä
Iltalehti.fi:n alle perustettiin hiljattain uusi verkkosivusto, Fiidi.fi, jossa julkaistaan uutisten sijaan kevyempää ja "jaettavan arvoiseksi" tunnistettua ajanvietesisältöä.
Tämän opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena ja tutkimuskysymyksenä on selvittää, millaisia ovat ne tammi–toukokuussa 2014 julkaistut jutut, joita on jaettu eniten sosiaalisessa mediassa. Työn toimeksiantaja on Iltalehti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Kaikki seurantajaksolla julkaistut 418 juttua luokiteltiin eri ryhmiin kolmella eri tasolla. Luokittelussa jokaiselle jutulle määriteltiin sitä parhaiten kuvaava osasto, juttutyyppi ja sävy.
Luokittelun avulla analysoitiin, millaiset piirteet yhdistävät ja erottavat sosiaalisessa mediassa suosituimmiksi nousseita juttuja. Lisäksi selvitettiin, mitä jutun keräämät klikkaukset kertovat sen suosiosta sosiaalisessa mediassa. Analyysissa vertailtiin myös, mitä yhteisiä piirteitä ja eroja on klikatuimmissa ja jaetuimmissa jutuissa.
Aineiston perusteella tammi–toukokuussa 2014 julkaistuissa ja jaetuimmiksi nousseissa Fiidi-jutuissa korostuivat myönteiset teemat, kuten rakkaus ja koskettavat tarinat.
Suosituin yksittäinen osasto oli ihmiset, ja siihen liittyen jaetuimpien joukossa oli paljon lukijan identiteettiin perustuvia, listamuotoisia juttuja. Niiden kohderyhmä oli usein tarkasti rajattu mutta laaja.
Kolmantena tärkeimpänä asiana jaetuimmissa jutuissa nousivat esille videojutut, jotka käsittelivät usein esimerkiksi lemmikkien jollain tavalla yllättävää tai hellyttävää käytöstä.
Opinnäytetyössä pohditaan myös sitä, mitä ajanvietesisältö oikeastaan on, miksi sitä tehdään ja mikä on sen suhde journalismiin. Taustalla ovat muuttuneet median kulutustottumukset, teknologian kehitys ja sosiaalisen median käytön yleistyminen.
Tämän opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena ja tutkimuskysymyksenä on selvittää, millaisia ovat ne tammi–toukokuussa 2014 julkaistut jutut, joita on jaettu eniten sosiaalisessa mediassa. Työn toimeksiantaja on Iltalehti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Kaikki seurantajaksolla julkaistut 418 juttua luokiteltiin eri ryhmiin kolmella eri tasolla. Luokittelussa jokaiselle jutulle määriteltiin sitä parhaiten kuvaava osasto, juttutyyppi ja sävy.
Luokittelun avulla analysoitiin, millaiset piirteet yhdistävät ja erottavat sosiaalisessa mediassa suosituimmiksi nousseita juttuja. Lisäksi selvitettiin, mitä jutun keräämät klikkaukset kertovat sen suosiosta sosiaalisessa mediassa. Analyysissa vertailtiin myös, mitä yhteisiä piirteitä ja eroja on klikatuimmissa ja jaetuimmissa jutuissa.
Aineiston perusteella tammi–toukokuussa 2014 julkaistuissa ja jaetuimmiksi nousseissa Fiidi-jutuissa korostuivat myönteiset teemat, kuten rakkaus ja koskettavat tarinat.
Suosituin yksittäinen osasto oli ihmiset, ja siihen liittyen jaetuimpien joukossa oli paljon lukijan identiteettiin perustuvia, listamuotoisia juttuja. Niiden kohderyhmä oli usein tarkasti rajattu mutta laaja.
Kolmantena tärkeimpänä asiana jaetuimmissa jutuissa nousivat esille videojutut, jotka käsittelivät usein esimerkiksi lemmikkien jollain tavalla yllättävää tai hellyttävää käytöstä.
Opinnäytetyössä pohditaan myös sitä, mitä ajanvietesisältö oikeastaan on, miksi sitä tehdään ja mikä on sen suhde journalismiin. Taustalla ovat muuttuneet median kulutustottumukset, teknologian kehitys ja sosiaalisen median käytön yleistyminen.