Kundernas åsikter om hotell i Helsingfors- : En undersökning om Tripadvisor
Roslander, Fredrik; Waller, Emma (2014)
Roslander, Fredrik
Waller, Emma
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014845
Tiivistelmä
Detta är en undersökning av 10 stycken hotell i Helsingfors. Undersökningen baseras på kommentarer på Tripadvisor. Alla kommentarer har tagits i beaktande från det senaste halvåret och på detta sätt fått en bättre bild av varje hotell.
Många faktorer påverkar hotellbranschen så som till exempel konkurrens och kvalitet. Därför innehåller rapporten också teori om service kvalitet, konkurrenskraft, under-sökningsmetoder och annat som har stor påverkan på hotellbranschen. Detta ger en grundligare förklaring vad hotellbranschen omfattar.
Både kvalitativa och kvantitativa metoder har använts i undersökningen. Kvalitativa undersökningen definierar kommentarerna på Tripadvisor som lästs igenom och gett ett resultat för varje hotell. Kvantitativa metoder har även använts för att jämföra hotellen sinsemellan för att se vem som varit bäst på vad. Den kvantitativa undersökningsdelen används i rapporten för att få resultat över vilket hotell har best service, detta görs med hjälp av en tabell som gjorts på basis av den kvalitativa undersökningen.
Många faktorer påverkar hotellbranschen så som till exempel konkurrens och kvalitet. Därför innehåller rapporten också teori om service kvalitet, konkurrenskraft, under-sökningsmetoder och annat som har stor påverkan på hotellbranschen. Detta ger en grundligare förklaring vad hotellbranschen omfattar.
Både kvalitativa och kvantitativa metoder har använts i undersökningen. Kvalitativa undersökningen definierar kommentarerna på Tripadvisor som lästs igenom och gett ett resultat för varje hotell. Kvantitativa metoder har även använts för att jämföra hotellen sinsemellan för att se vem som varit bäst på vad. Den kvantitativa undersökningsdelen används i rapporten för att få resultat över vilket hotell har best service, detta görs med hjälp av en tabell som gjorts på basis av den kvalitativa undersökningen.