Markkinatutkimus Yritys X:n kotimaisille jälleenmyyjille
Hagman, Christina (2014)
Hagman, Christina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915031
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunnitellaan ja toteutetaan haastattelututkimus Yritys X:n kotimaan jälleenmyyjille. Yritys X haluaa tutkimuksen avulla selvittää jälleenmyyjiensä tyytyväisyyttä, odotuksia ja toiveita yritystä kohtaan. Haastattelussa keskitytään seuraaviin tekijöihin: markkinointi, yhteydenpito, tuotevalikoima, hinnoittelu, tilaus- ja toimitusketjut, sekä mielikuvat yrityksestä ja sen tuotteista.
Tutkimuksen tulosten pohjalta laaditaan raportti ja suositukset yrityksen johdon päätöksenteon tueksi. Tulosten perusteella tarjotaan konkreettisia kehitysehdotuksia myynnin ja asiakassuhteiden parantamiseen.
Yritys X haluaa kehittää toimintaansa ja vaalia sidosryhmäsuhteitaan, siksi asiakastyytyväisyyden selvittäminen on tärkeää. Yritys X:n tuotteiden jakelu kuluttajille tapahtuu jälleenmyyjien välityksellä, joita tässä tutkimuksessa haastatellaan.
Haastattelut hajautetaan niin, että jokaisesta jälleenmyyvästä yrityksestä haastatellaan useaa työntekijää eri toimipisteistä, näin varmistetaan luotettava ja monipuolinen tutkimustulos. Haastattelut toteutetaan syksyllä, kun ihmiset ovat palanneet kesälomiltaan.
Haastatteluita on toteutettu yhteensä lähes kolmekymmentä, ja haastateltavat on valittu eri puolilla Suomea sijaitsevista toimipisteistä. Jokaisen yksittäisen haastattelun pohjalta on saatu selville jotain kehitettävää, johon Yritys X voi tulevaisuudessa kiinnittää enemmän huomiota.
Tulokset esitellään jälleenmyyjä kerrallaan ja raporttiin kerätään tärkeimmät esiin nousseet asiat; kehityskohteet ja positiivinen palaute jälleenmyyjien omien kokemusten perusteella. Näin saadaan kokonaiskuva jälleenmyyjien tyytyväisyydestä Yritys X:n toimintaan ja Yritys X pystyy myös aluekohtaisesti kehittämään toimintaansa.
Haastatteluiden perusteella Yritys X:n toimintaan ollaan pääosin erittäin tyytyväisiä. Tutkimuksen perusteella seuraaviin asioihin voidaan jatkossa kiinnittää enemmän huomiota: toimitusvarmuus, etiketit sekä kampanjat. Tutkimuksen tulokset ovat tukeneet Yritys X:n aiempaa käsitystä omasta toiminnastaan ja vahvistivat sitä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta laaditaan raportti ja suositukset yrityksen johdon päätöksenteon tueksi. Tulosten perusteella tarjotaan konkreettisia kehitysehdotuksia myynnin ja asiakassuhteiden parantamiseen.
Yritys X haluaa kehittää toimintaansa ja vaalia sidosryhmäsuhteitaan, siksi asiakastyytyväisyyden selvittäminen on tärkeää. Yritys X:n tuotteiden jakelu kuluttajille tapahtuu jälleenmyyjien välityksellä, joita tässä tutkimuksessa haastatellaan.
Haastattelut hajautetaan niin, että jokaisesta jälleenmyyvästä yrityksestä haastatellaan useaa työntekijää eri toimipisteistä, näin varmistetaan luotettava ja monipuolinen tutkimustulos. Haastattelut toteutetaan syksyllä, kun ihmiset ovat palanneet kesälomiltaan.
Haastatteluita on toteutettu yhteensä lähes kolmekymmentä, ja haastateltavat on valittu eri puolilla Suomea sijaitsevista toimipisteistä. Jokaisen yksittäisen haastattelun pohjalta on saatu selville jotain kehitettävää, johon Yritys X voi tulevaisuudessa kiinnittää enemmän huomiota.
Tulokset esitellään jälleenmyyjä kerrallaan ja raporttiin kerätään tärkeimmät esiin nousseet asiat; kehityskohteet ja positiivinen palaute jälleenmyyjien omien kokemusten perusteella. Näin saadaan kokonaiskuva jälleenmyyjien tyytyväisyydestä Yritys X:n toimintaan ja Yritys X pystyy myös aluekohtaisesti kehittämään toimintaansa.
Haastatteluiden perusteella Yritys X:n toimintaan ollaan pääosin erittäin tyytyväisiä. Tutkimuksen perusteella seuraaviin asioihin voidaan jatkossa kiinnittää enemmän huomiota: toimitusvarmuus, etiketit sekä kampanjat. Tutkimuksen tulokset ovat tukeneet Yritys X:n aiempaa käsitystä omasta toiminnastaan ja vahvistivat sitä.