Barns delaktighet på daghem : En undersökning om barns delaktighet på ett daghem i Östra Nyland
Johansson, Jessica (2014)
Johansson, Jessica
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102815026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102815026
Tiivistelmä
Tämä mastertyö käsittelee lasten osallistumista yhdessä päiväkodissa Itä-Uudellamaalla. Tämän työn tarkoituksena on saada parempi käsitys siitä miten lapset kokevat päivän päiväkodissa. Miten lapsi kokee että hän tulee kuulluksi/hänen ääni kuuluu/ saa olla mu-kana. Lapsen näkökulma tulee esiin sekä lapsen omat kokemukset osallisuudesta suunnittelussa ja päätöksen teoksessa päiväkodissa. Tutkimuksessa tarkastellaan osallistumista sosiaalipedagogisesta lapsinäkökulmasta ja tulokset kirjataan Roger Hartin osallisuus malliin. Tulee myös esille miksi osallisuus on tärkeä osa päivähoidon yhteydessä. Tutimuskysymykset koskevat lasten mahdollisuudet olla mukana päätöksissä jotka koskevat heidän arkea päiväkodissa. Tuleeko lapsi kuulleeksi eri tilanteissa ja miten voisi nostaa lapsen osallisuutta. Menetelmänä käytetään havaintoja ja haastatteluja ja tuloksesta tehdään narratiivinen analyysi. Lapset päiväkodissa saavat olla osallisia jonkin verran osallisuusmallin suhteen mutta lapset itse kokevat että se on aikuiset jotka tekevät päätökset päiväkodissa. Lapsilla on selkeä mielipide siitä mitä he haluavat tehdä päivän aikana lastentarhassa.