Hyvinvointia ja työniloa varhaiskasvatustyössä : Johtaminen mahdollistajana
Seppäläinen, Tarja; Mäenpää, Leena (2014)
Seppäläinen, Tarja
Mäenpää, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110215146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110215146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hyvinvointi ja työnilo varhaiskasvatustyössä sekä johtamisen rooli näiden mahdollistajana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa ja selvittää millaisella lähijohtamisella hyvinvointiin ja työniloon voidaan vaikuttaa. Tavoitteena oli tehdä näkyväksi, miten ihmiset varhaiskasvatuksessa voivat ja miten he kokevat johtamisen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen ja Vaasan kasvatus- ja opetustoimen kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu työhyvinvointiin. Teoreettinen viitekehys koostuu keskeisimmistä käsitteistä, tutkimusmenetelmän teoriasta sekä työhyvinvoinnin merkityksestä. Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena. Opinnäytetyössä aineistonhankintamenetelmänä käytettiin E-kyselylomaketta. Kysely koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Kysely sisälsi kysymyksiä omaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvistä asioista, lähijohtamisen vaikutuksesta työhyvinvointiin sekä työniloa ja onnellisuutta tuottavista seikoista. Kysely lähetettiin otantana 100 tamperelaiselle ja 100 vaasalaiselle varhaiskasvatuksen työntekijälle. Vastaukset analysoitiin Exceliä käyttäen Tixel-apuohjelmaa.
Kyselyn tulosten perusteella voi todeta, että työntekijöiden kokema työhyvinvointi on hyvä tai erittäin hyvä. Tärkeimmiksi työhyvinvointiin liittyviksi tekijöiksi vastaajat nostivat hyvän työilmapiirin, selkeät pelisäännöt sekä avoimen vuorovaikutuksen. Työniloa ja onnellisuutta tuottavat kyselyn mukaan lasten ilo ja hyvä, kannustava työyhteisö. Lähijohtajilta odotettiin läsnäoloa, arvostamista, kannustamista ja tasa-arvoista kohtelua.
Tulevaisuudessa työhyvinvoinnin kehittämisessä tulisi panostaa ennaltaehkäisevään hyvinvoinnin tukemiseen korjaavan työn sijaan. Hyvinvoinnin tukemisessa tulisi huomioida psykofysiologinen hyvinvointi sekä esimiestyön mahdollisuudet vaikuttaa siihen.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu työhyvinvointiin. Teoreettinen viitekehys koostuu keskeisimmistä käsitteistä, tutkimusmenetelmän teoriasta sekä työhyvinvoinnin merkityksestä. Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena. Opinnäytetyössä aineistonhankintamenetelmänä käytettiin E-kyselylomaketta. Kysely koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Kysely sisälsi kysymyksiä omaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvistä asioista, lähijohtamisen vaikutuksesta työhyvinvointiin sekä työniloa ja onnellisuutta tuottavista seikoista. Kysely lähetettiin otantana 100 tamperelaiselle ja 100 vaasalaiselle varhaiskasvatuksen työntekijälle. Vastaukset analysoitiin Exceliä käyttäen Tixel-apuohjelmaa.
Kyselyn tulosten perusteella voi todeta, että työntekijöiden kokema työhyvinvointi on hyvä tai erittäin hyvä. Tärkeimmiksi työhyvinvointiin liittyviksi tekijöiksi vastaajat nostivat hyvän työilmapiirin, selkeät pelisäännöt sekä avoimen vuorovaikutuksen. Työniloa ja onnellisuutta tuottavat kyselyn mukaan lasten ilo ja hyvä, kannustava työyhteisö. Lähijohtajilta odotettiin läsnäoloa, arvostamista, kannustamista ja tasa-arvoista kohtelua.
Tulevaisuudessa työhyvinvoinnin kehittämisessä tulisi panostaa ennaltaehkäisevään hyvinvoinnin tukemiseen korjaavan työn sijaan. Hyvinvoinnin tukemisessa tulisi huomioida psykofysiologinen hyvinvointi sekä esimiestyön mahdollisuudet vaikuttaa siihen.