Tilitoimiston perustaminen vai ostaminen?
Onnela, Susanna (2014)
Onnela, Susanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015095
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia tilitoimiston perustamisen ja ostamisen eroavaisuuksia ja kumpi tapa olisi parempi vaihtoehto. Työssä tutkitaan yrityksen perustamista ja omistajanvaihdosta omina otsikoina. Työssä ei kerrota lainkaan itse prosesseista vaan keskitytään tutkimaan markkinointia, asiakkaiden hankintaa/pitämistä, kilpailustrategiaa ja tilitoimistoalan tulevaisuutta. Lopuksi tarkoituksena on valita työn kirjoittajalle itselleen parempi tapa lähteä yrittäjäksi ja selvittää, kumpi on kannattavampaa tässä taloudellisessa tilanteessa.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, ja sen teoriaosuus sisältää kuusi osiota. Ensimmäisessä osassa kerrotaan johdanto työhön ja mitä se tulee sisältämään. Toisessa osiossa pureudutaan yrityksen perustamiseen ja tutkitaan, miten uuden yrityksen markkinointi ja asiakkaiden hankinta pitäisi tehdä, ja myös SWOT-analyysi on oleellinen osa. Kolmannessa osiossa tutkitaan omistajanvaihdosta ja kuinka silloin kannattaa hoitaa markkinointi ja kuinka saa pidettyä asiakkaat. Osioon kuuluu myös SWOT-analyysi. Neljännessä osiossa pohditaan ja kerrotaan kilpailustrategioista ja kilpailueduista, kuinka saada oma yritys menestyväksi. Viidennessä osiossa tutkitaan tilitoimistoalan tulevaisuutta: mihin suuntaan ala on menossa, ja minkälainen kilpailu alalla on? Viimeisessä osiossa on vuorossa oma pohdinta ja päätös siitä, kumpi tapa olisi toimivampi. Lähteinä työssä käytettiin niin kirjallisia lähteitä kuin internetlähteitä.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voi pitää sitä, että perustaminen on tänä päivänä helpompaa mutta sisältää enemmän riskejä. Kuitenkin omistajanvaihdoksessa on omat ongelmansa ja se on vaikeampi tapa, sillä siihen ei ole saatavilla apua niin paljon ja oikean yrityksen löytäminen voi olla hyvinkin vaikeaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on olla kattavana apuna tällaisessa tilanteessa olevalle henkilölle, joka saa työn avulla perspektiiviä kumpaankin toteuttamiseen. Työ on kattava ja hyödyllinen selvitys sekä tilitoimiston perustamisen että ostamisen eroista.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, ja sen teoriaosuus sisältää kuusi osiota. Ensimmäisessä osassa kerrotaan johdanto työhön ja mitä se tulee sisältämään. Toisessa osiossa pureudutaan yrityksen perustamiseen ja tutkitaan, miten uuden yrityksen markkinointi ja asiakkaiden hankinta pitäisi tehdä, ja myös SWOT-analyysi on oleellinen osa. Kolmannessa osiossa tutkitaan omistajanvaihdosta ja kuinka silloin kannattaa hoitaa markkinointi ja kuinka saa pidettyä asiakkaat. Osioon kuuluu myös SWOT-analyysi. Neljännessä osiossa pohditaan ja kerrotaan kilpailustrategioista ja kilpailueduista, kuinka saada oma yritys menestyväksi. Viidennessä osiossa tutkitaan tilitoimistoalan tulevaisuutta: mihin suuntaan ala on menossa, ja minkälainen kilpailu alalla on? Viimeisessä osiossa on vuorossa oma pohdinta ja päätös siitä, kumpi tapa olisi toimivampi. Lähteinä työssä käytettiin niin kirjallisia lähteitä kuin internetlähteitä.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voi pitää sitä, että perustaminen on tänä päivänä helpompaa mutta sisältää enemmän riskejä. Kuitenkin omistajanvaihdoksessa on omat ongelmansa ja se on vaikeampi tapa, sillä siihen ei ole saatavilla apua niin paljon ja oikean yrityksen löytäminen voi olla hyvinkin vaikeaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on olla kattavana apuna tällaisessa tilanteessa olevalle henkilölle, joka saa työn avulla perspektiiviä kumpaankin toteuttamiseen. Työ on kattava ja hyödyllinen selvitys sekä tilitoimiston perustamisen että ostamisen eroista.