Maantieliikenteen uusista massoista ja mitoista aiheutuvat kustannukset kuljetusyrityksissä
Lintukangas, Jaakko (2014)
Lintukangas, Jaakko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415181
Tiivistelmä
Opinnätetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia muutoksia uusi laki ajoneuvojen kokonaismassoista maantieliikenteessä aiheuttaa kustannuksiin kuljetusyrityksissä. Koska lakimuutos aiheuttaa käytettävälle ajoneuvokalustolle teknisiä sekä käyttökustannusmuutoksia, oli tavoitteena muodostaa kuva siitä, kuinka suuria muutostöiden, hankintakustannusten ja käyttökustannusten muutokset tulisivat keskimäärin olemaan.
Työn teoriaosa koostuu vanhan ja uuden ajoneuvolainsäädännön kuorma-autoa koskevista määräyksistä sekä katsauksesta Suomen liikenneinfrastruktuuriin. Empiriaosudessa käsitellään teknisiä seikkoja, joita uusi lainsäädäntö edellyttää suuremmilla kokonaismassoilla operoimiseksi ja näiden edellytysten aiheuttamia kustannuksia. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään ajoneuvojen käyttökustannuksia sekä niiden muutoksia.
Tarvittavien teknisten ja käyttökustannusten muutosten selvittämiseksi haastateltiin kolmea kuljetusyrittäjää, jotka käyttävät päivittäisessä toiminnassaan erilaista ajoneuvokalustoa. Haastatteluista saaduilla tiedoilla selvitettiin keskimääräisiä kustannuksia, mitä muutostyöt tulisivat keskimäärin maksamaan Lisäksi näillä tiedoilla selvitettiin, mikä on hinnanero, jos uuden lainsäädännön mukainen kalusto hankitaan uutena verrattuna vanhaan. Kustannusarvioita pyydettiin ajoneuvokalustoa valmistavilta yrityksiltä. Koska hankitut tiedot ovat peräisin suoraan kuljetus- ja teollisuusyritysten edustajilta, voidaan tutkimustuloksia pitää luotettavina, joskaan ei täysin tarkkoina, mikä johtuu erittäin runsaasta määrästä muuttujia.
Uusien kokonaismassojen mukaan rakennettu ajoneuvokalusto nostaa kuljetusyrityksen kustannuksia merkittävästi. Autojen, perävaunujen ja päällirakenteiden muutostyöt ovat melko kalliita ja uusien määräysten mukaan tehtaalla rakennettu kalusto on hankintahinnaltaan vanhojen määräysten mukaiseen verrattuna huomattavasti kalliimpaa. Myös käyttökustannukset nousevat muun muassa kasvaneiden rengas- ja polttoainekustannusten myötä.
Työn teoriaosa koostuu vanhan ja uuden ajoneuvolainsäädännön kuorma-autoa koskevista määräyksistä sekä katsauksesta Suomen liikenneinfrastruktuuriin. Empiriaosudessa käsitellään teknisiä seikkoja, joita uusi lainsäädäntö edellyttää suuremmilla kokonaismassoilla operoimiseksi ja näiden edellytysten aiheuttamia kustannuksia. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään ajoneuvojen käyttökustannuksia sekä niiden muutoksia.
Tarvittavien teknisten ja käyttökustannusten muutosten selvittämiseksi haastateltiin kolmea kuljetusyrittäjää, jotka käyttävät päivittäisessä toiminnassaan erilaista ajoneuvokalustoa. Haastatteluista saaduilla tiedoilla selvitettiin keskimääräisiä kustannuksia, mitä muutostyöt tulisivat keskimäärin maksamaan Lisäksi näillä tiedoilla selvitettiin, mikä on hinnanero, jos uuden lainsäädännön mukainen kalusto hankitaan uutena verrattuna vanhaan. Kustannusarvioita pyydettiin ajoneuvokalustoa valmistavilta yrityksiltä. Koska hankitut tiedot ovat peräisin suoraan kuljetus- ja teollisuusyritysten edustajilta, voidaan tutkimustuloksia pitää luotettavina, joskaan ei täysin tarkkoina, mikä johtuu erittäin runsaasta määrästä muuttujia.
Uusien kokonaismassojen mukaan rakennettu ajoneuvokalusto nostaa kuljetusyrityksen kustannuksia merkittävästi. Autojen, perävaunujen ja päällirakenteiden muutostyöt ovat melko kalliita ja uusien määräysten mukaan tehtaalla rakennettu kalusto on hankintahinnaltaan vanhojen määräysten mukaiseen verrattuna huomattavasti kalliimpaa. Myös käyttökustannukset nousevat muun muassa kasvaneiden rengas- ja polttoainekustannusten myötä.