Asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavat ravitsemustekijät : Pyymäen Oma -kahvila
Vuoristo, Suvi (2014)
Vuoristo, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415224
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön myötä tehtävä tutkimus toteutettiin Tampereen keskustassa sijaitsevassa Pyymäen Oma –kahvilassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko olemassa tiettyjä asiakkaan ostopäätöksiä ohjaavia ravitsemustekijöitä. Tutkimus toteutettiin lomakkeen muodossa olevana kyselynä, johon asiakkaat saivat vapaaehtoisesti vastata; kyselyssä selvitettiin kuluttajien kantaa muun muassa tuotteiden sisältämästä hiilihydraateista, rasvasta, gluteenista sekä täysjyväviljasta. Tarkoituksena oli selvittää, mitä nämä mahdolliset ostopäätökseen vaikuttavat ravitsemustekijät ovat ja miten ne vaikuttavat asiakkaiden keskuudessa.
Kyselyyn vastasi 101 henkilöä. Heidän vastaustensa perusteella ei ole olemassa esimerkiksi rasvojen ja hiilihydraattien välttämisen suhteen tiettyä suurta orjallista normia, jonka mukaan tuotteen ostopäätös tehdään. Vastausten välillä on kuitenkin mielenkiintoisia pieniä havaittavia eroja ja muutamat vastanneet kiinnittävätkin huomiota mitä lautaselleen valitsevat. Selvät havaittavat erot sukupuolten vastausten välillä on esitetty työssä.
Tulosten mukaan vastanneet tekevät pieniä ravitsemustekijöihin liittyviä päätöksiä asioidessaan Pyymäen Oma – kahvilassa. Päätökset ovat kuitenkin asiakkaalle itselleen sinänsä helppoja ja tietoisia; esimerkiksi tulosten mukaan täysjyväviljasta valmistettujen tuotteiden oletetaan olevan terveellisempiä kuin puhdistetusta valkoisesta vehnäjauhosta valmistetut tuotteet. Marjaisia tuotteita suositaan myös. Tuloksista voidaan päätellä, että kahvilahetki koetaan sallituksi nautinnoksi, tosin pienet ravitsemustekijät toisinaan mielessä pitäen.
Kyselyyn vastasi 101 henkilöä. Heidän vastaustensa perusteella ei ole olemassa esimerkiksi rasvojen ja hiilihydraattien välttämisen suhteen tiettyä suurta orjallista normia, jonka mukaan tuotteen ostopäätös tehdään. Vastausten välillä on kuitenkin mielenkiintoisia pieniä havaittavia eroja ja muutamat vastanneet kiinnittävätkin huomiota mitä lautaselleen valitsevat. Selvät havaittavat erot sukupuolten vastausten välillä on esitetty työssä.
Tulosten mukaan vastanneet tekevät pieniä ravitsemustekijöihin liittyviä päätöksiä asioidessaan Pyymäen Oma – kahvilassa. Päätökset ovat kuitenkin asiakkaalle itselleen sinänsä helppoja ja tietoisia; esimerkiksi tulosten mukaan täysjyväviljasta valmistettujen tuotteiden oletetaan olevan terveellisempiä kuin puhdistetusta valkoisesta vehnäjauhosta valmistetut tuotteet. Marjaisia tuotteita suositaan myös. Tuloksista voidaan päätellä, että kahvilahetki koetaan sallituksi nautinnoksi, tosin pienet ravitsemustekijät toisinaan mielessä pitäen.