MIEHITTÄMÄTTÖMÄN KONEHUONEEN (E0) VAATIMUKSET JA LUOKITUS
Järvenpää, Mikko (2014)
Järvenpää, Mikko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515277
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutustuttaa lukija luokituslaitoksen vaatimuksiin miehittämättömän konehuoneen osalta. Rahtilaivoja on jo 1960-luvulta lähtien voinut luokittaa siten, ettei konehuoneessa tarvitse olla jatkuvaa konevahtia meriajossa, elleivät olosuhteet toisin vaadi. Työssä käsitellään luokituslaitoksen vaatimuksia koneistojen vaatimille hälytyksille. Antureita käsitellään niiden toimimisen selvittämiseksi sekä niiden yksinkertaisia testauksia ja tarvittaessa kalibrointeja.
Vaatimukset on kerätty pääasiassa luokituslaitoksen kirjallisista säännöksistä. Anturien tekninen toiminta on kerätty anturien valmistajien ja jälleenmyyjien verkkoesitteistä sekä toiminnankuvista.
Vaikka miehittämätön konehuone käsitteenä on melko uusi verrattuna merenkulun käsitteeseen, on tekniikka kehittynyt siihen, että laivan konehuoneessa ei jatkuvasti tarvitse olla miehistöä ajamassa ja valvomassa koneistojen toimintaa. Tämä vähentää miehistön jatkuvaa työtaakkaa meriajojen aikana.
Vaatimukset on kerätty pääasiassa luokituslaitoksen kirjallisista säännöksistä. Anturien tekninen toiminta on kerätty anturien valmistajien ja jälleenmyyjien verkkoesitteistä sekä toiminnankuvista.
Vaikka miehittämätön konehuone käsitteenä on melko uusi verrattuna merenkulun käsitteeseen, on tekniikka kehittynyt siihen, että laivan konehuoneessa ei jatkuvasti tarvitse olla miehistöä ajamassa ja valvomassa koneistojen toimintaa. Tämä vähentää miehistön jatkuvaa työtaakkaa meriajojen aikana.