Luotsin otto- ja jättötilanteiden turvallisuuden kehittäminen
Nuutinen, Tarmo (2014)
Nuutinen, Tarmo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115468
Tiivistelmä
Suomen matalat ja karikkoiset vedet tekevät luotsin otto- ja jättötilanteista haastavia. Karttaan merkitty luotsipaikka on yleensä avoimella merialueella. Tästä syystä huonoissa sääolosuhteissa luotsin on mahdotonta nousta laivaan tai jäädä laivasta karttaan merkityllä luotsipaikalla, koska laiva ei pysty antamaan riittävää suojaa aalloilta luotsiveneelle. Laivan omat liikkeet näissä olosuhteissa ovat usein niin rajuja, ettei luotsivene pysty ajamaan laivan kylkeen. Luotsin otto ja jättö joudutaan kyseisissä tilanteissa suorittamaan suojaisemmassa paikassa. Toinen vaihtoehto olisi keskeyttää luotsaus huonoissa olosuhteissa ja odottaa suotuisia sääolosuhteita. Tämä tietäisi usein monen vuorokauden odotusta laivoille. Äärimmäisissä olosuhteissa luotsaustoiminta joudutaan kuitenkin keskeyttämään kokonaan. Talviaikana hankalat jääolosuhteet rajoittavat karttaan merkityn luotsipaikan käyttöä. Jos päätettäisiin, että karttaan merkittyä luotsipaikkaa on aina käytettävä, tietäisi se monella alueella talviaikana usean kuukauden odotusaikoja. Tietysti voitaisiin käyttää jäänmurtajan tai helikopterin apua luotsin kuljettamiseen laivalle, mutta nämä lienevät nykyresursseilla pois suljettuja vaihtoehtoja. Myös vaihtoehto, jossa luotsi jää laivaan seuraavaan satamaan asti, on tämän päivän luotsiresursseilla hankalaa, joskin näin toimitaan toisinaan vieläkin. Suojaisemmassa luotsin otto- ja jättöpaikassa on yleensä myös vähemmän tilaa laivan ohjailuun, joka on omiaan aiheuttamaan suuremman onnettomuusriskin. Joitakin onnettomuuksia on myös kyseisissä tilanteissa sattunut.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää vaaraa aiheuttavat tekijät luotsin otto- ja jättötilanteissa. Kun vaaraa aiheuttavat tekijät on kartoitettu, päämääränä on ollut luotsin otto- ja jättötilanteiden kehittäminen turvallisemmaksi. Painopisteenä tutkimuksessa on ollut erityisesti luotsin otto- ja jättötilanteet haastavissa sääolosuhteissa.
Vaaratekijöiden selvittämiseksi on tutkimuksessa käyty läpi luotsin otto- ja jättötilanteissa sattuneita onnettomuuksia. Tutkimuksessa on tärkeänä osana alusliikenneohjaajille ja luotseille tehdyt kattavat kyselyt, joissa pyritään löytämään heidän näkemykset ja parannusehdotukset luotsin otto- ja jättötilanteisiin. Myös laivojen päälliköiden haastattelut ja asiantuntijahaastattelut ovat tärkeä osa tutkimusta.
Tutkimuksen avulla saavutettiin varsin kattava luotsin otto- ja jättötilanteissa vaaroja aiheuttavien tekijöiden kartoitus. Suurimmat vaaraa aiheuttavat tekijät tutkimuksen mukaan olivat laivan kääntäminen pois kurssilta luotsiveneelle suojan tekemiseksi aallokolta, luotsin otto tai jättö muualla, kuin karttaan merkityllä luotsipaikalla, sekä kommunikointiongelmat VTS:n, luotsin ja laivan välillä. Tutkimuksen avulla löydettiin lukuisia parannusehdotuksia luotsin otto- ja jättötilanteisiin; esimerkiksi vaihtoehtoiset karttaan merkityt luotsipaikat haastaviin olosuhteisiin, yhteistyön, sääntöjen ja käytäntöjen parannusehdotukset VTS:n, luotsien ja laivojen välille.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää vaaraa aiheuttavat tekijät luotsin otto- ja jättötilanteissa. Kun vaaraa aiheuttavat tekijät on kartoitettu, päämääränä on ollut luotsin otto- ja jättötilanteiden kehittäminen turvallisemmaksi. Painopisteenä tutkimuksessa on ollut erityisesti luotsin otto- ja jättötilanteet haastavissa sääolosuhteissa.
Vaaratekijöiden selvittämiseksi on tutkimuksessa käyty läpi luotsin otto- ja jättötilanteissa sattuneita onnettomuuksia. Tutkimuksessa on tärkeänä osana alusliikenneohjaajille ja luotseille tehdyt kattavat kyselyt, joissa pyritään löytämään heidän näkemykset ja parannusehdotukset luotsin otto- ja jättötilanteisiin. Myös laivojen päälliköiden haastattelut ja asiantuntijahaastattelut ovat tärkeä osa tutkimusta.
Tutkimuksen avulla saavutettiin varsin kattava luotsin otto- ja jättötilanteissa vaaroja aiheuttavien tekijöiden kartoitus. Suurimmat vaaraa aiheuttavat tekijät tutkimuksen mukaan olivat laivan kääntäminen pois kurssilta luotsiveneelle suojan tekemiseksi aallokolta, luotsin otto tai jättö muualla, kuin karttaan merkityllä luotsipaikalla, sekä kommunikointiongelmat VTS:n, luotsin ja laivan välillä. Tutkimuksen avulla löydettiin lukuisia parannusehdotuksia luotsin otto- ja jättötilanteisiin; esimerkiksi vaihtoehtoiset karttaan merkityt luotsipaikat haastaviin olosuhteisiin, yhteistyön, sääntöjen ja käytäntöjen parannusehdotukset VTS:n, luotsien ja laivojen välille.