Palvelujen sähköinen markkinointi : case www.matinpuupaja.fi kotisivu-uudistus
Heikkinen, Päivi (2014)
Heikkinen, Päivi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315570
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin uudistetut kotisivut Matin Puupajalle. Toimeksiantaja on yksityisyrittäjä, jonka päätoimiala on rakennuspuusepäntuotteiden valmistus. Tämän lisäksi Matin Puupajan toiminta on laajentunut viime vuosina matkailu- ja elämyspalveluihin.
Matin Puupajalla oli toiminnassa olevat kotisivut, mutta sopimus silloisen palveluntarjoajan kanssa oli umpeutumassa ja tarve saada uudet kotisivut oli akuutti. Työ aloitettiin vertaamalla palvelujentarjoajien hinta-laatuominaisuuksia ja yhdessä toimeksiantajan kanssa päädyttiin Kotisivukoneen tarjoamaan palveluun.
Opinnäytetyössä on kysymys kehittämistyöstä, jossa on kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen piirteitä muun muassa haastattelujen muodossa. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, jossa tiettyä kohdetta tutkitaan intensiivisesti. Tapaustutkimus pyrkii selittämään tai kuvaamaan tiettyä ilmiötä - tässä tapauksessa sähköisen markkinoinnin merkityksen kasvua markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön teoriapohjana on markkinointiviestinnän ja sähköisen markkinoinnin lisäksi sähköinen liiketoiminta sekä palvelujen markkinointi.
Uudet kotisivut julkaistiin lokakuussa 2012. Sivuston kävijälaskurin mukaan vierailijoita on ollut runsaasti. Sivujen löydettävyys hakukoneissa on parantunut huomattavasti verrattuna entiseen, mutta löydettävyyden suhteen sivuston hakusanalöydettävyyttä tulisi parantaa jatkossa. Yrittäjä itse on ollut tyytyväinen uusiin kotisivuihin. Yrittäjä pystyy nyt itse päivittämään sivustoa helposti ja nopeasti ilman ulkopuolista apua.
Jatkoa ajatellen haasteena on palvelujen myynti- ja markkinointityö yhteistyössä muiden paikallisten yrittäjien kanssa. Lisäksi tarve olisi tutkia miten verkkokaupparatkaisu saataisiin toimivaksi matkailu- ja elämyspalvelujen myyntiprosessiin.
Matin Puupajalla oli toiminnassa olevat kotisivut, mutta sopimus silloisen palveluntarjoajan kanssa oli umpeutumassa ja tarve saada uudet kotisivut oli akuutti. Työ aloitettiin vertaamalla palvelujentarjoajien hinta-laatuominaisuuksia ja yhdessä toimeksiantajan kanssa päädyttiin Kotisivukoneen tarjoamaan palveluun.
Opinnäytetyössä on kysymys kehittämistyöstä, jossa on kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen piirteitä muun muassa haastattelujen muodossa. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, jossa tiettyä kohdetta tutkitaan intensiivisesti. Tapaustutkimus pyrkii selittämään tai kuvaamaan tiettyä ilmiötä - tässä tapauksessa sähköisen markkinoinnin merkityksen kasvua markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön teoriapohjana on markkinointiviestinnän ja sähköisen markkinoinnin lisäksi sähköinen liiketoiminta sekä palvelujen markkinointi.
Uudet kotisivut julkaistiin lokakuussa 2012. Sivuston kävijälaskurin mukaan vierailijoita on ollut runsaasti. Sivujen löydettävyys hakukoneissa on parantunut huomattavasti verrattuna entiseen, mutta löydettävyyden suhteen sivuston hakusanalöydettävyyttä tulisi parantaa jatkossa. Yrittäjä itse on ollut tyytyväinen uusiin kotisivuihin. Yrittäjä pystyy nyt itse päivittämään sivustoa helposti ja nopeasti ilman ulkopuolista apua.
Jatkoa ajatellen haasteena on palvelujen myynti- ja markkinointityö yhteistyössä muiden paikallisten yrittäjien kanssa. Lisäksi tarve olisi tutkia miten verkkokaupparatkaisu saataisiin toimivaksi matkailu- ja elämyspalvelujen myyntiprosessiin.