”MIUN PITÄÄ VAAN MUISTAA ITE NYT VIEDÄ TÄTÄ ASIAA ETEENPÄIN” – SAIRAANHOITAJIEN KOKEMUKSIA SÄHKÖISTEN PALVELUJEN KÄYTTÖÖNOTONVALMENNUKSESTA JA KÄYTÖSTÄ ASIAKASTYÖSSÄ PERUSTERVEYDENHUOLLOSSA
Pitkänen, Mari (2014)
Pitkänen, Mari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715756
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Sähköiset terveyspalvelut ovat tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvia palveluja, joita on mahdollista hyödyntää sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Sähköinen asiointi terveydenhuollossa tarkoittaa asioiden hoitamista sähköisessä verkkoympäristössä ajasta ja paikasta riippumatta, kuten esimerkiksi ajanvarauksen tekemistä tai esitietolomakkeen täyttämistä. Sähköisten terveyspalveluiden tavoitteena on tukea asiakkaiden omatoimisuutta sairautensa hoidossa.
Tutkimuksessa selvitettiin Joensuun yhteistoiminta-alueella työskentelevien sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien kokemuksia sähköisten palvelujen käyttöönotonvalmennuksesta ja käytöstä asiakastyössä. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla.
Käyttöönotonvalmennusta kuvailtiin monipuoliseksi, hyvin suunnitelluksi ja positiiviseksi kokemukseksi. Vastaajat kokivat saaneensa lisää valmiuksia asiakkaiden ohjaamiseen sähköisten palvelujen käytössä, ja erityiskiitosta saivat pienryhmätyöskentely ja asiakkaan hoitopolun suunnittelu.
Osallistujat olisivat toivoneet enemmän aikaa yhteenvedon läpikäymiseen ja enemmän käytännönkokemusten jakamista. Lisäksi toivottiin vinkkejä potentiaalisten sähköisten palvelujen käyttäjien tunnistamiseen. Kehittämisajatuksena esitettiin Rohtopaja-valmennusten järjestämistä pienemmissä ryhmissä erikoisalakohtaisesti, jolloin ryhmillä olisi mahdollisuus keskittyä omaan alaansa ja sen tarvitsemiin sähköisiin palveluihin.
Sähköisistä palveluista olivat eniten käytössä sähköinen ajanvaraus ja Medinet-palvelu sekä siihen sisältyvä Marevan-seuranta. Sähköisten palvelujen hyödyntäminen on vielä käynnistymisvaiheessa, joten merkittäviä vaikutuksia työhön ei ollut vielä havaittavissa. Kiinnostusta ja motivaatiota palvelujen kehittämiseen ja hyödyntämiseen on kuitenkin runsaasti.
Sähköiset terveyspalvelut ovat tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvia palveluja, joita on mahdollista hyödyntää sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Sähköinen asiointi terveydenhuollossa tarkoittaa asioiden hoitamista sähköisessä verkkoympäristössä ajasta ja paikasta riippumatta, kuten esimerkiksi ajanvarauksen tekemistä tai esitietolomakkeen täyttämistä. Sähköisten terveyspalveluiden tavoitteena on tukea asiakkaiden omatoimisuutta sairautensa hoidossa.
Tutkimuksessa selvitettiin Joensuun yhteistoiminta-alueella työskentelevien sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien kokemuksia sähköisten palvelujen käyttöönotonvalmennuksesta ja käytöstä asiakastyössä. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla.
Käyttöönotonvalmennusta kuvailtiin monipuoliseksi, hyvin suunnitelluksi ja positiiviseksi kokemukseksi. Vastaajat kokivat saaneensa lisää valmiuksia asiakkaiden ohjaamiseen sähköisten palvelujen käytössä, ja erityiskiitosta saivat pienryhmätyöskentely ja asiakkaan hoitopolun suunnittelu.
Osallistujat olisivat toivoneet enemmän aikaa yhteenvedon läpikäymiseen ja enemmän käytännönkokemusten jakamista. Lisäksi toivottiin vinkkejä potentiaalisten sähköisten palvelujen käyttäjien tunnistamiseen. Kehittämisajatuksena esitettiin Rohtopaja-valmennusten järjestämistä pienemmissä ryhmissä erikoisalakohtaisesti, jolloin ryhmillä olisi mahdollisuus keskittyä omaan alaansa ja sen tarvitsemiin sähköisiin palveluihin.
Sähköisistä palveluista olivat eniten käytössä sähköinen ajanvaraus ja Medinet-palvelu sekä siihen sisältyvä Marevan-seuranta. Sähköisten palvelujen hyödyntäminen on vielä käynnistymisvaiheessa, joten merkittäviä vaikutuksia työhön ei ollut vielä havaittavissa. Kiinnostusta ja motivaatiota palvelujen kehittämiseen ja hyödyntämiseen on kuitenkin runsaasti.