TEKNIIKAN JA PALVELUIDEN KYSYNTÄ YRITYSTILAISUUKSIIN : Atomcom äänentoistopalveluiden kehittäminen
Miettinen, Soili (2014)
Miettinen, Soili
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715828
Tiivistelmä
Tässä hankkeistetussa opinnäytetyössä selvitettiin Pirkanmaalla toimivien yritysten halua hankkia tapahtumatekniikkaa ja oheispalveluita yritystilaisuuksiin ulkopuoliselta palveluntarjoajalta. Kyselyssä kerättiin tietoa yritysasiakkaiden ostokäyttäytymisestä, hankitaanko yritystilaisuuksien osia, mitä osia vai mieluummin kokonaisuuksia yhdestä paikasta? Millaisia asioita tilaajayritykset arvostavat palveluntarjoajassa sekä mitä kanavia yritykset käyttävät palveluntarjoajan löytämiseksi? Yrityksistä toivotaan asiakkaita hiljaisemmalle kesäsesongin ulkopuoliselle ajalle tasoittamaan tilauksien kausivaihtelua ja nostamaan laitteiden vuosittaista käyttöastetta. Tuloksia hyödynnetään toimeksiantajan Atomcom äänentoistopalveluiden kehittämiseen yritysasiakkaiden tavoittamiseksi.
Tietoperustassa käsitellään tapahtumien luokittelu niiden järjestämistavan mukaan sekä selvitetään yritystapahtumien tarkoitus. Lisäksi esitellään toimeksiantajayritys Atomcom äänentoistopalvelut, sekä yrityksen palvelutarjonta ja tavoitteet. Tietoperustassa käydään läpi myös palvelumuotoilun käsitettä, sekä kyselyyn valittujen yhtenä yritysten valintaperusteena käytetyn Kauppalehden Menestyjä-sertifikaatin myöntämisperusteet sekä Balance Consultingin Menestyjäluokituksen mittaristo, johon sertifikaatti perustuu.
Tutkimus on tehty kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä ja toteutettu puolistrukturoituna Webropol-kyselytutkimuksena. Tutkimukseen valittiin sata Pirkanmaalla toimivaa yritystä, joille on myönnetty Kauppalehden Menestyjä-sertifikaatti. Tutkimuksessa saatiin selville, että kyselyyn vastanneista yrityksistä selvä enemmistö on järjestänyt tapahtumia, joissa on ollut tarjoilua. Lähes yhtä moni on tilannut kokonaisuuden, joka sisältää laitteistot, tarjoilut ja työntekijät. Saatujen tulosten perusteella yritysasiakkaat haluavat hankkia tilaisuuksiinsa tarjoilut ulkopuolelta sekä kokonaisuuden, jossa on tarjoilujen lisäksi myös laitteet ja työntekijät. Tutkimustulos vahvistaa, että yritysasiakkaiden houkuttelemiseksi toimeksiantajan kannattaa lisätä valikoimaan mahdollisuus tilata myös tarjoilut ja tarjoiluhenkilökunta Atomcomilta. Tulosten perusteella toimeksiantaja yritystä ei juuri tunnettu. Atomcomille tulee määritellä liiketoiminta- ja markkinointistrategiat, joiden pohjalta yrityksen liiketoimintaa lähdetään kehittämään palvelumuotoilun keinoin.
Tietoperustassa käsitellään tapahtumien luokittelu niiden järjestämistavan mukaan sekä selvitetään yritystapahtumien tarkoitus. Lisäksi esitellään toimeksiantajayritys Atomcom äänentoistopalvelut, sekä yrityksen palvelutarjonta ja tavoitteet. Tietoperustassa käydään läpi myös palvelumuotoilun käsitettä, sekä kyselyyn valittujen yhtenä yritysten valintaperusteena käytetyn Kauppalehden Menestyjä-sertifikaatin myöntämisperusteet sekä Balance Consultingin Menestyjäluokituksen mittaristo, johon sertifikaatti perustuu.
Tutkimus on tehty kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä ja toteutettu puolistrukturoituna Webropol-kyselytutkimuksena. Tutkimukseen valittiin sata Pirkanmaalla toimivaa yritystä, joille on myönnetty Kauppalehden Menestyjä-sertifikaatti. Tutkimuksessa saatiin selville, että kyselyyn vastanneista yrityksistä selvä enemmistö on järjestänyt tapahtumia, joissa on ollut tarjoilua. Lähes yhtä moni on tilannut kokonaisuuden, joka sisältää laitteistot, tarjoilut ja työntekijät. Saatujen tulosten perusteella yritysasiakkaat haluavat hankkia tilaisuuksiinsa tarjoilut ulkopuolelta sekä kokonaisuuden, jossa on tarjoilujen lisäksi myös laitteet ja työntekijät. Tutkimustulos vahvistaa, että yritysasiakkaiden houkuttelemiseksi toimeksiantajan kannattaa lisätä valikoimaan mahdollisuus tilata myös tarjoilut ja tarjoiluhenkilökunta Atomcomilta. Tulosten perusteella toimeksiantaja yritystä ei juuri tunnettu. Atomcomille tulee määritellä liiketoiminta- ja markkinointistrategiat, joiden pohjalta yrityksen liiketoimintaa lähdetään kehittämään palvelumuotoilun keinoin.