Savonlinnan Seurahuone Sokos Hotelliksi : Työmatkailijoiden näkemyksiä muutoksesta
Laamanen, Anu (2014)
Laamanen, Anu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315624
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Original Sokos Hotel Seurahuoneen työmatkustajien näkemyksiä hotellista sen siirryttyä Sokos Hotels -ketjun omistukseen 1.10.2012. Tutkimuskysymykseksi muotoutui: ” Mikä näkemys työmatkustajilla on Seurahuoneen muutoksesta ja sen vaikutuksista ja miten tyytyväisiä he ovat tähän muutokseen?”.
Opinnäytetyöni teoriaosuus käsittelee hotelliketjuja ja ketjuuntumista yleisesti. Käyn läpi ketjun liiketoimintamallia, sen etuja ja haittoja ja näiden lisäksi käyn läpi yrityksen ketjuun liittymisen vaiheita. Otan teoriassani esille myös hotellin asiakastyytyväisyyden ja sen tutkimuksen.
Käytännön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeita jaettiin hotellin vastaanotossa elokuun lopusta lokakuun alkuun hotellissa majoittuville työmatkustajille. Kyselyssä oli kysymyksiä liittyen hotellin palvelun laatuun sekä avoimia kysymyksiä liittyen muutoksen huomattavuuteen.
Tutkimuksesta ilmeni tyypillisen työmatkustajan olevan 40-49-vuotias mies, joka oli aktiivisessa työelämässä työntekijänä. Vastaanoton palvelun laatua pyydettiin arvioimaan asteikolla 1 – 5. Vastaajat olivat tyytyväisimpiä uloskirjaustilanteeseen ja sen palvelun laatu arvioitiin keskiarvolla 4,5. Asiakkaat olivat tyytyväisiä henkilökunnan ystävällisyyteen ja ammattitaitoon. Eniten parannettavaa oli hotellihuoneiden tasossa, jonka keskiarvoksi tuli 3,6. Asiakkaista 61,4 % tulisi melko varmasti majoittumaan Original Sokos Hotel Seurahuoneelle uudelleen ja 52,4 % aikoo melko varmasti suositella hotellia ystävilleen. Kyselystä kävi ilmi, että Sokos Hotellille Savonlinnassa on ollut tarvetta. Avoimista vastauksista tuli myös esille, että Seurahuoneen liittyminen Sokos Hotels –ketjuun on positiivinen asia ja siihen oltiin tyytyväisiä.
Opinnäytetyöni teoriaosuus käsittelee hotelliketjuja ja ketjuuntumista yleisesti. Käyn läpi ketjun liiketoimintamallia, sen etuja ja haittoja ja näiden lisäksi käyn läpi yrityksen ketjuun liittymisen vaiheita. Otan teoriassani esille myös hotellin asiakastyytyväisyyden ja sen tutkimuksen.
Käytännön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeita jaettiin hotellin vastaanotossa elokuun lopusta lokakuun alkuun hotellissa majoittuville työmatkustajille. Kyselyssä oli kysymyksiä liittyen hotellin palvelun laatuun sekä avoimia kysymyksiä liittyen muutoksen huomattavuuteen.
Tutkimuksesta ilmeni tyypillisen työmatkustajan olevan 40-49-vuotias mies, joka oli aktiivisessa työelämässä työntekijänä. Vastaanoton palvelun laatua pyydettiin arvioimaan asteikolla 1 – 5. Vastaajat olivat tyytyväisimpiä uloskirjaustilanteeseen ja sen palvelun laatu arvioitiin keskiarvolla 4,5. Asiakkaat olivat tyytyväisiä henkilökunnan ystävällisyyteen ja ammattitaitoon. Eniten parannettavaa oli hotellihuoneiden tasossa, jonka keskiarvoksi tuli 3,6. Asiakkaista 61,4 % tulisi melko varmasti majoittumaan Original Sokos Hotel Seurahuoneelle uudelleen ja 52,4 % aikoo melko varmasti suositella hotellia ystävilleen. Kyselystä kävi ilmi, että Sokos Hotellille Savonlinnassa on ollut tarvetta. Avoimista vastauksista tuli myös esille, että Seurahuoneen liittyminen Sokos Hotels –ketjuun on positiivinen asia ja siihen oltiin tyytyväisiä.