Yrityksen asiakasdokumentaation kehittäminen
Rahkamaa, Miika (2014)
Rahkamaa, Miika
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715765
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Formeca Oy. Formeca Oy valmistaa pahvipakkauskoneita ja -linjastoja teollisuuden eri aloille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa ja kehittää yrityksen asiakasdokumentaation ulkoasua ja käytettävyyttä. Asiakasdokumentaatioon tehtiin mallipohjia, jotta dokumenttien luominen olisi nopeampaa ja helpompaa.
Asiakasdokumentaation kehittäminen aloitettiin tutkimalla logiikan hälytyslistoja ja asiakkaille aikaisemmin toimitettuja dokumentteja. Suunnittelussa otettiin huomioon työntekijöiden dokumenttien tekoon varattu rajallinen aika. Käyttöohjepohjat oli ratkaisu, jolla oletettiin saavutettavan ajallista hyötyä, kun dokumentteja luodaan eri koneille, mutta jotka ovat rakenteeltaan hyvin toistensa kaltaisia. Dokumentaation standardeihin ja vaatimuksiin on saatavilla paljon kirjallisuutta ja ohjeita.
Uusilla dokumentaatiopohjilla konedokumentaation tekeminen tulee olemaan helpompaa ja nopeampaa. Lisäksi dokumenttien ulkoasu on aiempaa yhtenäisempi ja selkeämpi.
Asiakasdokumentaation kehittäminen aloitettiin tutkimalla logiikan hälytyslistoja ja asiakkaille aikaisemmin toimitettuja dokumentteja. Suunnittelussa otettiin huomioon työntekijöiden dokumenttien tekoon varattu rajallinen aika. Käyttöohjepohjat oli ratkaisu, jolla oletettiin saavutettavan ajallista hyötyä, kun dokumentteja luodaan eri koneille, mutta jotka ovat rakenteeltaan hyvin toistensa kaltaisia. Dokumentaation standardeihin ja vaatimuksiin on saatavilla paljon kirjallisuutta ja ohjeita.
Uusilla dokumentaatiopohjilla konedokumentaation tekeminen tulee olemaan helpompaa ja nopeampaa. Lisäksi dokumenttien ulkoasu on aiempaa yhtenäisempi ja selkeämpi.