KIUSAAMINEN PÄIVÄKOTIYMPÄRISTÖSSÄ : lastentarhanopettajien mahdollisuudet puuttujina ja ehkäisijöinä
Järvenpää, Anniina; Mäkinen, Minni (2014)
Järvenpää, Anniina
Mäkinen, Minni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815889
Tiivistelmä
Anniina Järvenpää ja Minni Mäkinen. Kiusaaminen päiväkotiympäristössä : lastentarhanopettajien mahdollisuudet puuttujina ja ehkäisijöinä. Helsinki, syksy 2014, 70 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettaja.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisesti laadullisena tutkimuksena hyödyntäen määrällisen tutkimuksen piirteitä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin kaupungin Ullanlinnan pienalueen päiväkotien ja Suomen Mielenterveysseuran Turvallisin mielin -hankkeen kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lomakehaastattelun avulla lastentarhanopettajien työtapoja kiusaamisen ehkäisemiseksi päiväkodissa ja tuoda lastentarhanopettajien tietoisuuteen kiusaamisen puuttumisen keinoja sekä kartoittaa ovatko lastentarhanopettajat työssään kohdanneet kiusaamista lasten välisissä suhteissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli herättää lastentarhanopettajat varhaiskasvatuksessa tapahtuvan kiusaamisongelman äärelle. Tavoitteena oli myös selvittää, löytyykö päiväkotien var-haiskasvatussuunnitelmista kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmia. Opinnäytetyön lopussa esitellään Suomen Mielenterveysseuran Turvallisin mielin -hankkeessa tuotettuja Kaveritaitokortteja yhtenä kiusaamisen ehkäisyn työkaluna.
Opinnäytetyössä tarkastellaan teorialähtöisesti kiusaamisongelmaa ja siihen liittyviä seikkoja. Teoriaosuudessa kuvataan lasten sosiaalisten taitojen kehitty-mistä sekä tarkastellaan lasten tunnetaitojen, empatian ja moraalin kasvua. Teoriaosuudessa määritellään myös kiusaamisilmiötä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakehaastattelua, joka toteutettiin Webropol-työkalun avulla. Lo-makkeen kysymykset suunniteltiin yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran Turvallisin mielin -hankkeen työntekijöiden kanssa. Kyselyymme vastasi 16 lastentarhanopettajaa ja vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksien mukaan kiusaamista esiintyy jo päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Tutkimustuloksissa nousi esille, että kiusaamiseen puuttuminen ja sen ehkäiseminen ovat tärkeitä asioita lastentarhanopettajan työssä. Tulosten mukaan on olemassa erilaisia keinoja puuttua kiusaamiseen ja ehkäistä kiusaamista. Tutkimuksen mukaan keskustelu kiusaamisesta lasten kanssa toimii tehokkaimpana kiusaamisen ehkäisyn työvälineenä. Kiusaamisen ehkäisemiseksi on tärkeää, että myös sosiaalisia taitoja opetetaan lapsille. Kiusaamisen ennaltaehkäisy päiväkodissa turvaa jokaiselle lapselle turvallisen ja oikeudenmukaisen varhaiskasvatusympäristön.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kiusaaminen, ennaltaehkäisy, varhainen puuttuminen, lastentarhanopettajat, lapset, sosiaaliset taidot
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisesti laadullisena tutkimuksena hyödyntäen määrällisen tutkimuksen piirteitä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin kaupungin Ullanlinnan pienalueen päiväkotien ja Suomen Mielenterveysseuran Turvallisin mielin -hankkeen kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lomakehaastattelun avulla lastentarhanopettajien työtapoja kiusaamisen ehkäisemiseksi päiväkodissa ja tuoda lastentarhanopettajien tietoisuuteen kiusaamisen puuttumisen keinoja sekä kartoittaa ovatko lastentarhanopettajat työssään kohdanneet kiusaamista lasten välisissä suhteissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli herättää lastentarhanopettajat varhaiskasvatuksessa tapahtuvan kiusaamisongelman äärelle. Tavoitteena oli myös selvittää, löytyykö päiväkotien var-haiskasvatussuunnitelmista kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmia. Opinnäytetyön lopussa esitellään Suomen Mielenterveysseuran Turvallisin mielin -hankkeessa tuotettuja Kaveritaitokortteja yhtenä kiusaamisen ehkäisyn työkaluna.
Opinnäytetyössä tarkastellaan teorialähtöisesti kiusaamisongelmaa ja siihen liittyviä seikkoja. Teoriaosuudessa kuvataan lasten sosiaalisten taitojen kehitty-mistä sekä tarkastellaan lasten tunnetaitojen, empatian ja moraalin kasvua. Teoriaosuudessa määritellään myös kiusaamisilmiötä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakehaastattelua, joka toteutettiin Webropol-työkalun avulla. Lo-makkeen kysymykset suunniteltiin yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran Turvallisin mielin -hankkeen työntekijöiden kanssa. Kyselyymme vastasi 16 lastentarhanopettajaa ja vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksien mukaan kiusaamista esiintyy jo päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Tutkimustuloksissa nousi esille, että kiusaamiseen puuttuminen ja sen ehkäiseminen ovat tärkeitä asioita lastentarhanopettajan työssä. Tulosten mukaan on olemassa erilaisia keinoja puuttua kiusaamiseen ja ehkäistä kiusaamista. Tutkimuksen mukaan keskustelu kiusaamisesta lasten kanssa toimii tehokkaimpana kiusaamisen ehkäisyn työvälineenä. Kiusaamisen ehkäisemiseksi on tärkeää, että myös sosiaalisia taitoja opetetaan lapsille. Kiusaamisen ennaltaehkäisy päiväkodissa turvaa jokaiselle lapselle turvallisen ja oikeudenmukaisen varhaiskasvatusympäristön.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kiusaaminen, ennaltaehkäisy, varhainen puuttuminen, lastentarhanopettajat, lapset, sosiaaliset taidot