MYÖTÄTUULTA ELÄMÄÄN : -Draama nuoren sosiaalisena vahvistajana?
Mattila, Marita (2014)
Mattila, Marita
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916044
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tarkastellaan teatteri-ilmaisun ohjaajaa osana sosiaalista nuorisotyötä ja draaman mahdollisuuksia osana sosiaalista vahvistamista. Opinnäytetyön tekijä soveltaa hermeneuttis-fenomenologista tutkimusmenetelmää, joka pyrkii ymmärtämään ja tulkitsemaan tutkittavaa ilmiötä.
Käytännön aineistona toimii syventävästä harjoittelusta saatu kirjallinen sekä kokemuksellinen materiaali. Syventävä harjoittelu toteutettiin Nuorisokeskus Villa Elbassa, nuorten Myötätuuli -päivävalmennuksessa syksyllä 2013. Opinnäytetyöntekijä suunnitteli ja ohjasi valmennukseen osallistuville nuorille yhdeksän erilaista työpajaa, jotka olivat osa Tunteiden työpaja -palvelumuotoa. Aineistoa on kerätty kirjallisella haastattelulla valmennukseen osallistuneilta nuorilta. Työn lähtökohtana on tekijän kiinnostus yhdistää draama osaksi sosiaalista nuorisotyötä. Tavoitteena oli tuoda uusia työmenetelmiä sosiaalisen nuorisotyön käyttöön ja kehittää nuorille suunnattua työpajaa draamallisin ja teatteri-ilmaisullisin keinoin.
Opinnäytetyössä kuvataan teatteri-ilmaisun ohjaajan erityisosaamista toimiessa sosiaalisen nuorisotyön nuorten kanssa. Opinnäytetyö on tehty hankkeena. Aineiston analyysin pohjalta voidaan sanoa draamallisten menetelmien edistävän nuoren sosiaalista vahvistamista.
Käytännön aineistona toimii syventävästä harjoittelusta saatu kirjallinen sekä kokemuksellinen materiaali. Syventävä harjoittelu toteutettiin Nuorisokeskus Villa Elbassa, nuorten Myötätuuli -päivävalmennuksessa syksyllä 2013. Opinnäytetyöntekijä suunnitteli ja ohjasi valmennukseen osallistuville nuorille yhdeksän erilaista työpajaa, jotka olivat osa Tunteiden työpaja -palvelumuotoa. Aineistoa on kerätty kirjallisella haastattelulla valmennukseen osallistuneilta nuorilta. Työn lähtökohtana on tekijän kiinnostus yhdistää draama osaksi sosiaalista nuorisotyötä. Tavoitteena oli tuoda uusia työmenetelmiä sosiaalisen nuorisotyön käyttöön ja kehittää nuorille suunnattua työpajaa draamallisin ja teatteri-ilmaisullisin keinoin.
Opinnäytetyössä kuvataan teatteri-ilmaisun ohjaajan erityisosaamista toimiessa sosiaalisen nuorisotyön nuorten kanssa. Opinnäytetyö on tehty hankkeena. Aineiston analyysin pohjalta voidaan sanoa draamallisten menetelmien edistävän nuoren sosiaalista vahvistamista.