Palvelumuotoilun hyödyntäminen verkkokauppabisneksessä
Alanko, Miika; Gardemeister, Mandi (2014)
Alanko, Miika
Gardemeister, Mandi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016069
Tiivistelmä
Digitalisoitumisen ansiosta yhä useammat tuotteet ja palvelut ovat kuluttajien saatavilla omalta kotisohvalta. Myös kosmetiikan osalta tuotteet löytävät tiensä asiakkaalle verkkokaupan ostoskorin kautta. Tästä syystä opinnäytetyössä lähdettiin kehittämään uutta verkkokauppakonseptimallia, joka mahdollistaisi jokapäiväisten ja laadukkaiden kosmetiikkatuotteiden ostamisen missä tahansa. Verkkokaupan kehittämisen työkaluksi valittiin palvelumuotoilu.
Palvelumuotoilussa yhdistetään perinteisiä liiketoiminnan kehittämismenetelmiä toimintatapoihin, jotka ovat tutumpia perinteisen muotoilun alalta. Sen työkalu- ja menetelmä-valikoiman avulla on mahdollista havaita palveluiden mahdollisuudet ja heikkoudet, sekä kehittää olemassa olevaa liiketoimintaa ja sen prosesseja. Tavoitteena on yhdistää käyttäjien tarpeet ja odotukset sekä palveluntuottajan liiketoiminnalliset tavoitteet taloudellisesti kestäviksi sekä toimiviksi kokonaisuuksiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on palvelumuotoilun avulla rakentaa toimiva verkkokauppa-konseptimalli, jossa asiakas kokee tulleensa henkilökohtaisesti palvelluksi. Työssä käsitellään palvelumuotoilussa yleisesti käytettyjä, erilaisia menetelmiä, prosesseja ja työkaluja, joiden avulla pyritään saavuttamaan haluttu tavoite. Lopputuloksena on taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä palveluprosessi. Opinnäytetyössä luodaan verkkokauppakonseptimalli, joka palvelee asiakasta aivan kuin hän olisi konkreettisessa liikkeessä palveltavana. Tarkoituksena on myös herättää lukija pohtimaan palvelumuotoilun metodien siirtämistä käytäntöön omassa arjessa.
Pikapalvelumuotoiluprosessi on kehittämämme toimintamalli, johon on sovellettu asiakaspalvelua korostavan verkkokauppakonseptin nopeaan luomiseen sopivimmat palve-lumuotoilun työkalut ja menetelmät. Opinnäytetyön liitteenä on käyttämiämme työkaluja. Työn lopputuloksena on palvelumuotoilun avulla kehitetty henkilökohtaisesti palveleva kosmetiikan verkkokauppa ja asiakkaan kohtaamisen palveluprosessimalli.
Palvelumuotoilussa yhdistetään perinteisiä liiketoiminnan kehittämismenetelmiä toimintatapoihin, jotka ovat tutumpia perinteisen muotoilun alalta. Sen työkalu- ja menetelmä-valikoiman avulla on mahdollista havaita palveluiden mahdollisuudet ja heikkoudet, sekä kehittää olemassa olevaa liiketoimintaa ja sen prosesseja. Tavoitteena on yhdistää käyttäjien tarpeet ja odotukset sekä palveluntuottajan liiketoiminnalliset tavoitteet taloudellisesti kestäviksi sekä toimiviksi kokonaisuuksiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on palvelumuotoilun avulla rakentaa toimiva verkkokauppa-konseptimalli, jossa asiakas kokee tulleensa henkilökohtaisesti palvelluksi. Työssä käsitellään palvelumuotoilussa yleisesti käytettyjä, erilaisia menetelmiä, prosesseja ja työkaluja, joiden avulla pyritään saavuttamaan haluttu tavoite. Lopputuloksena on taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä palveluprosessi. Opinnäytetyössä luodaan verkkokauppakonseptimalli, joka palvelee asiakasta aivan kuin hän olisi konkreettisessa liikkeessä palveltavana. Tarkoituksena on myös herättää lukija pohtimaan palvelumuotoilun metodien siirtämistä käytäntöön omassa arjessa.
Pikapalvelumuotoiluprosessi on kehittämämme toimintamalli, johon on sovellettu asiakaspalvelua korostavan verkkokauppakonseptin nopeaan luomiseen sopivimmat palve-lumuotoilun työkalut ja menetelmät. Opinnäytetyön liitteenä on käyttämiämme työkaluja. Työn lopputuloksena on palvelumuotoilun avulla kehitetty henkilökohtaisesti palveleva kosmetiikan verkkokauppa ja asiakkaan kohtaamisen palveluprosessimalli.