Laadunhallintajärjestelmä - Kappaletavara Oyj
Ahlqvist, Annette (2013)
Ahlqvist, Annette
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815836
Tiivistelmä
Laadunhallintajärjestelmät on kehitetty auttamaan organisaatioita omaksumaan ja toteuttamaan tehokkaasti prosessejaan. Johtaakseen sekä toimiakseen menestyksekkäästi, organisaatiota pitää johtaa sekä kontrolloida systemaattisesti ja avoimesti. Menestyminen voi olla tuloksena sellaisen johtamisjärjestelmän toteuttamisesta sekä ylläpidosta, joka on suunniteltu jatkuvasti parantamaan toimintaansa ottamalla huomioon sidosryhmien tarpeet. Johto voi soveltaa johtaessaan erilaisia laadunhallinnan periaatteita, joita on mm. asiakaskeskeisyys, johtajuus, henkilöstön sitoutuminen, prosessitoiminta, jatkuva parantaminen sekä molempia osapuolia hyödyntävät toimittajasuhteet. Laadunhallintajärjestelmä auttaa organisaatiota lisäämään asiakastyytyväisyyttä. Organisaation olisi kyettävä toimittamaan tuotteita, jotka täyttävät asiakasvaatimukset kilpailijoitaan paremmin. Nykyään edistyksellisimmillä yrityksillä on käytössään kokonaisvaltainen laatujärjestelmä - TQM, Total Quality Management, joka tarkoittaa keskinäistä yhteistyötä yrityksessä, joka auttaa organisaatioita tuottamaan kustannustehokkaasti asiakasvaatimukset täyttäviä tuotteita ja palveluita. Laadunhallintajärjestelmä kannustaa organisaatiota pitämään prosessit kunnossa. Se antaa puitteet jatkuvalle parantamiselle ja antaa sekä organisaatiolle että asiakkaille luottamuksen siihen, että yritys pystyy jatkuvasti täyttämään vaatimukset. Organisaation laatupyrkimysten selventämiseksi tulee sen määrittää laatupolitiikka sekä laatutavoitteet, jotka auttavat yritystä käyttämään resursseja siten, että tulokset saavutetaan. Laatupolitiikka antaa puitteet laatutavoitteiden asettamiselle.
Projektin toimeksiantajana oli Kappaletavara Oyj, joka on miljöötuotteiden kokonaistoimittaja päivittäistavara- sekä erikoiskaupoille. Yhtiöllä on 6 tytäryritystä Euroopassa, Venäjällä sekä Baltiassa. Usein nykyisin yrityksen asiakkaiden vaatimuksena on kaupanteon yhteydessä annettava laatuselvitys sekä -käsikirja. Yrityksellä ei ollut laatukäsikirjaa eikä muuta kirjallista selvitystä laadun tarkkailusta, joten yrityksen johto päätti laatukäsikirjan tekemisestä sekä ottaa käyttöön laadun jatkuvan parantamisen periaatteen. Yhtiön tavoitteena oli laatujärjestelmän luominen aloittamalla se laatukäsikirjan tekemisellä. Laadunhallinnan avulla yritys voi pitää toimintansa sekä tuotantonsa laadun hallittavissa, saaden selkeyttä johtamiseen, prosesseihin ja laadun jatkuvaan parantamiseen. Yrityksen laadunhallinta toteutettiin prosessien hallinnalla ja siksi laadun kehittämistä varten selvitettiin tuotteiden ja organisaation nykytila arvioimalla ja mittaamalla laatua sekä kartoittamalla yrityksen prosesseja. Yrityksen tavoitteena on luoda laadukas organisaation johtamisjärjestelmä.
Projektin tuloksena tehtiin yritykselle laatukäsikirja, joka on yhtiön ensimmäinen toimenpide laadunhallintajärjestelmästä. Alkuvaiheessa kartoitettiin yrityksen prosessit, joiden parantamiseksi tehtiin yritykselle menettelyohjeet. Laatukäsikirjasta tehtiin mahdollisimman helppokäyttöinen, joustava, selkeä sekä helposti ylläpidettävä. Laatukäsikirjan tarkoitus on olla yrityksen laatutoiminnan perustana. Teoriaosuudessa käsitellään laatua, sen määritelmiä ja historiaa sekä laadunhallintajärjestelmiä yleisellä tasolla.
Projektin toimeksiantajana oli Kappaletavara Oyj, joka on miljöötuotteiden kokonaistoimittaja päivittäistavara- sekä erikoiskaupoille. Yhtiöllä on 6 tytäryritystä Euroopassa, Venäjällä sekä Baltiassa. Usein nykyisin yrityksen asiakkaiden vaatimuksena on kaupanteon yhteydessä annettava laatuselvitys sekä -käsikirja. Yrityksellä ei ollut laatukäsikirjaa eikä muuta kirjallista selvitystä laadun tarkkailusta, joten yrityksen johto päätti laatukäsikirjan tekemisestä sekä ottaa käyttöön laadun jatkuvan parantamisen periaatteen. Yhtiön tavoitteena oli laatujärjestelmän luominen aloittamalla se laatukäsikirjan tekemisellä. Laadunhallinnan avulla yritys voi pitää toimintansa sekä tuotantonsa laadun hallittavissa, saaden selkeyttä johtamiseen, prosesseihin ja laadun jatkuvaan parantamiseen. Yrityksen laadunhallinta toteutettiin prosessien hallinnalla ja siksi laadun kehittämistä varten selvitettiin tuotteiden ja organisaation nykytila arvioimalla ja mittaamalla laatua sekä kartoittamalla yrityksen prosesseja. Yrityksen tavoitteena on luoda laadukas organisaation johtamisjärjestelmä.
Projektin tuloksena tehtiin yritykselle laatukäsikirja, joka on yhtiön ensimmäinen toimenpide laadunhallintajärjestelmästä. Alkuvaiheessa kartoitettiin yrityksen prosessit, joiden parantamiseksi tehtiin yritykselle menettelyohjeet. Laatukäsikirjasta tehtiin mahdollisimman helppokäyttöinen, joustava, selkeä sekä helposti ylläpidettävä. Laatukäsikirjan tarkoitus on olla yrityksen laatutoiminnan perustana. Teoriaosuudessa käsitellään laatua, sen määritelmiä ja historiaa sekä laadunhallintajärjestelmiä yleisellä tasolla.