Opiskelijavaihtoon lähtevien näkemykset HAAGA-HELIAn kansainvälisten palvelujen viestintäkanavista
Söderholm, Kia (2014)
Söderholm, Kia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416452
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli opiskelijavaihtoon lähtevien näkemykset HAAGA-HELIAn kansainvälisten palvelujen viestintäkanavista. Tutkimukseen valittiin kansainvälisten palvelujen käytetyimmät viestintäkanavat vaihtoon lähtevien kanssa: MyNet, tapaamiset kansainvälisten asioiden koordinaattorin kanssa, sähköposti sekä Outgoing Exchange Students Facebook-ryhmä. Työn tavoitteena oli tutkia HAAGA-HELIAn kansainvälisten palveluiden viestintäkanavia. Tarkoitus oli selvittää vaihtoon lähtijöiden mielipidettä viestintäkanaviin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään organisaatioviestintää ja sen osaa opiskelijaviestintää. Tietoperustassa käsitellään myös viestintäkanavia sekä niiden jaottelutapoja. Lisäksi tietoperustassa käsitellään viestinnän suunnittelua ja kohderyhmien tavoittamista.
Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen ja tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimuksena käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimus tehtiin sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin 626 vaihtoon osallistuvalle opiskelijalle HAAGA-HELIAssa lokakuussa 2014. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, joka lähettiin opiskelijoille sähköpostitse. Vastauksia kyselyyn tuli 139 ja vastausprosentti oli 23. Vastaukset analysoitiin Excelissä.
Vastaajista suurin osa koki viestintäkanavien valinnan helpoksi ja palvelun viestintäkanavien kautta hyväksi. Yleisesti vastaajat pitivät tiedon löydettävyyttä ja vuorovaikutteisuutta hyvänä. Suurin osa käytti eniten ja ensimmäisenä MyNetiä. Silti vastaajat toivoivat selkeämpiä ja ajantasaisia MyNet sivustoja. Vastaajista osa oli tyytymättömiä tapaamisiin ja toivoivat kansainvälisten asioiden koordinaattoreiden parempaa tavoitettavuutta. Sähköpostiin oltiin pääosin tyytyväisiä. 29 % vastaajista ei tiennyt Outgoing Exchange Students Facebook-ryhmästä. Vastaajat, jotka käyttävät ryhmää toivoivat enemmän ja aktiivisempaa tiedottamista kansainvälisiltä palveluilta. Tulokset kertovat, että suurin osa opiskelijoista on tyytyväisiä nykyisiin viestintäkanaviin ja niiden tarjoamiin palveluihin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään organisaatioviestintää ja sen osaa opiskelijaviestintää. Tietoperustassa käsitellään myös viestintäkanavia sekä niiden jaottelutapoja. Lisäksi tietoperustassa käsitellään viestinnän suunnittelua ja kohderyhmien tavoittamista.
Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen ja tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimuksena käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimus tehtiin sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin 626 vaihtoon osallistuvalle opiskelijalle HAAGA-HELIAssa lokakuussa 2014. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, joka lähettiin opiskelijoille sähköpostitse. Vastauksia kyselyyn tuli 139 ja vastausprosentti oli 23. Vastaukset analysoitiin Excelissä.
Vastaajista suurin osa koki viestintäkanavien valinnan helpoksi ja palvelun viestintäkanavien kautta hyväksi. Yleisesti vastaajat pitivät tiedon löydettävyyttä ja vuorovaikutteisuutta hyvänä. Suurin osa käytti eniten ja ensimmäisenä MyNetiä. Silti vastaajat toivoivat selkeämpiä ja ajantasaisia MyNet sivustoja. Vastaajista osa oli tyytymättömiä tapaamisiin ja toivoivat kansainvälisten asioiden koordinaattoreiden parempaa tavoitettavuutta. Sähköpostiin oltiin pääosin tyytyväisiä. 29 % vastaajista ei tiennyt Outgoing Exchange Students Facebook-ryhmästä. Vastaajat, jotka käyttävät ryhmää toivoivat enemmän ja aktiivisempaa tiedottamista kansainvälisiltä palveluilta. Tulokset kertovat, että suurin osa opiskelijoista on tyytyväisiä nykyisiin viestintäkanaviin ja niiden tarjoamiin palveluihin.