Omahoidon tukeminen ja omahoitopisteen kehittäminen Koivukylän terveysaseman hoitohenkilökunnan näkökulmasta
Larvi, Iina; Junnikkala, Minna (2014)
Larvi, Iina
Junnikkala, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111615736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111615736
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata henkilökunnan näkemyksiä omahoidon tukemisesta ja omahoitopisteen kehittämisestä Koivukylän terveysasemalla. Opinnäytetyö käynnistyi terveysaseman tarpeesta kehittää omahoitopistettä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, millaisia menetelmiä ja työtapoja henkilökunnalla on asiakkaiden omahoitoon ohjaamisessa. Tavoitteena on myös tuottaa tietoa Koivukylän terveysaseman omahoitopisteen kehittämiseen. Opinnäytetyössä haettiin vastauksia siihen, minkälaisia voimavaraisen ohjauksen keinoja hoitohenkilökunnalla on käytössään, millaisia koulutustarpeita hoitohenkilökunnalla on ja millainen omahoitopiste tukee asiakkaan sairaudesta selviämistä ja terveyden edistämistä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja haastattelut toteutettiin teemahaastattelun avulla. Tutkimusmateriaali kerättiin ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä viisi Koivukylän terveysaseman hoitohenkilöä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineiston analyysissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan voimavaraisen ohjauksen keinoja ovat asiakkaan autonomian tukeminen, riittävän tietämyksen turvaaminen, hoidon suunnittelu yhteistyössä sekä asiakkaan aktivoiminen osallistumaan hoitoon. Voimavaraista ohjausta kuvaavat lisäksi dialoginen vuorovaikutus, asiakkaan henkisen hyvinvoinnin edistäminen, asiakkaan hyvä kohtelu, avoimuuden edistäminen ja hoidon jatkuvuuden turvaaminen. Koulutuksen tarpeiksi hoitohenkilökunta koki ohjaukseen liittyviä ja terveysaseman yleiseen toimintaan liittyviä asioita. Osa henkilökunnasta ei kokenut merkittävää tarvetta ohjaukselle. Tulosten mukaan asiakkaan sairaudesta selviämistä ja terveyden edistämistä tukee omahoitopiste, joka on helposti lähestyttävä ja rauhallinen. Omahoitopisteen tulisi sisältää mittausmahdollisuuksia ja lisätä asiakkaan tiedollisia valmiuksia. Tärkeäksi koettiin, että omahoitopistettä uudistetaan ajoittain ja että pisteellä hyödynnetään asiakkaan omahoitoa tukevia teknologisia ratkaisuja.
Opinnäytetyö osoitti, että Koivukylän terveysaseman hoitohenkilökunnan omahoidon ohjaus on asiakaslähtöistä, voimaannuttavaa sekä hoitoon sitoutumiseen ja motivoitumiseen tähtäävää. Ohjausta annetaan eri menetelmillä, ja ohjauksessa huomioidaan myös asiakkaan henkinen puoli. Omahoitopisteen kehittämisessä korostui teknologisten ratkaisujen, mittausvälineiden ja materiaalin lisääminen sekä kausittain vaihtuvat teemat. Omahoitopisteen tulisi olla helposti löydettävissä ja rauhallinen. Omahoitopisteen hyödynnettävyyttä hoitotyössä lisäisi yhteinen käytäntö siinä, kuinka omahoitopisteelle ohjataan, sillä tällä hetkellä sinne ohjaaminen on vähäistä. Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa Koivukylän terveysaseman omahoitopisteen kehittämisessä ja hoitohenkilökunnan koulutustarpeen arvioinnissa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja haastattelut toteutettiin teemahaastattelun avulla. Tutkimusmateriaali kerättiin ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä viisi Koivukylän terveysaseman hoitohenkilöä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineiston analyysissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan voimavaraisen ohjauksen keinoja ovat asiakkaan autonomian tukeminen, riittävän tietämyksen turvaaminen, hoidon suunnittelu yhteistyössä sekä asiakkaan aktivoiminen osallistumaan hoitoon. Voimavaraista ohjausta kuvaavat lisäksi dialoginen vuorovaikutus, asiakkaan henkisen hyvinvoinnin edistäminen, asiakkaan hyvä kohtelu, avoimuuden edistäminen ja hoidon jatkuvuuden turvaaminen. Koulutuksen tarpeiksi hoitohenkilökunta koki ohjaukseen liittyviä ja terveysaseman yleiseen toimintaan liittyviä asioita. Osa henkilökunnasta ei kokenut merkittävää tarvetta ohjaukselle. Tulosten mukaan asiakkaan sairaudesta selviämistä ja terveyden edistämistä tukee omahoitopiste, joka on helposti lähestyttävä ja rauhallinen. Omahoitopisteen tulisi sisältää mittausmahdollisuuksia ja lisätä asiakkaan tiedollisia valmiuksia. Tärkeäksi koettiin, että omahoitopistettä uudistetaan ajoittain ja että pisteellä hyödynnetään asiakkaan omahoitoa tukevia teknologisia ratkaisuja.
Opinnäytetyö osoitti, että Koivukylän terveysaseman hoitohenkilökunnan omahoidon ohjaus on asiakaslähtöistä, voimaannuttavaa sekä hoitoon sitoutumiseen ja motivoitumiseen tähtäävää. Ohjausta annetaan eri menetelmillä, ja ohjauksessa huomioidaan myös asiakkaan henkinen puoli. Omahoitopisteen kehittämisessä korostui teknologisten ratkaisujen, mittausvälineiden ja materiaalin lisääminen sekä kausittain vaihtuvat teemat. Omahoitopisteen tulisi olla helposti löydettävissä ja rauhallinen. Omahoitopisteen hyödynnettävyyttä hoitotyössä lisäisi yhteinen käytäntö siinä, kuinka omahoitopisteelle ohjataan, sillä tällä hetkellä sinne ohjaaminen on vähäistä. Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa Koivukylän terveysaseman omahoitopisteen kehittämisessä ja hoitohenkilökunnan koulutustarpeen arvioinnissa.