Reallocating local transport bus fleet for competitive tendering contracts : case: Koiviston Auto Corporation
Mehta, Riku (2014)
Mehta, Riku
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416598
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö analysoi kilpailutuksen tuomia eri vaikutuksia paikallisliikennekaluston uudelleenjärjestelyyn suomalaisissa linja-autoyrityksissä. Kilpailutuksen johdosta on odotettavissa uusia kalustovaatimuksia, jotka edellyttävät linja-autoyrityksiltä kalustoinvestointeja. Tämän lisäksi linja-autoyrityksien tulee löytää ratkaisuja käytettyjen uusiin vaatimuksiin sopimattomien linja-autojen varalle. Edellä mainittu tilanne voi syntyä riippumatta siitä voittaako vai häviääkö yritys kilpailutuksen kohteita.
Tutkimuksen case-yritys on Suomen suurin linja-autoyritys Koiviston Auto -konserni. Kyseinen konserni tarjoaa joukkoliikenteen palveluita isoimpana yrityksenä useassa keskisuuressa kaupungissa Suomessa. Tutkimus etsii ratkaisuja case-yritykselle heidän kaluston uudelleenjärjestelyyn kilpailutetussa paikallisliikenteessä. Tutkimuksessa pyritään suosittelemaan Koiviston Auto –konsernille sopivia uudelleenjärjestelyvaihtoehtoja eri menetelmien avulla. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään käyttökustannuksien vaikutusta uudelleenjärjestelyn aikana.
Tutkimus suosittaa uudelleenjärjestelyyn linja-autokaluston siirtoa konsernin sisällä käyttökustannuksiltaan alhaisille linja-autoille, jotka täyttävät tilaajan vaatimukset. Vaikkakin linja-autokaluston myynti on kotimaassa vaikeutunut, käyttökustannuksiltaan korkeille ja sopimuksiin soveltumattomille linja-autoille on mahdollisia markkina-alueita Euroopan Unionin ulkopuolella. Linja-autot joiden arvo on selkeästi alhaisempi kuin kierrätyksen kautta saatu romumetallin hinta, tulisi kierrättää yhteistyökumppaneiden kautta. Mikäli sopivilla käyttökustannuksilla olevat linja-autot eivät täytä päästövaatimuksia, on syytä tutkia päästöjen jälkikäsittelylaitteiston asennusta.
Jatkoanalyysien tulisi keskittyä eri uudelleenjärjestelyvaihtoehtojen ympäristövaikutuksiin. Lisäksi on tärkeää selvittää miten jälkikäsittelylaitteiston asennuksesta saadaan luotettavampi vaihtoehto, jolloin nykyisen kaluston käytettävyys paranee. Linja-autoyritysten sekä ulkomaalaisten linja-autoja ostavien yritysten yhteistyötä tulisi myös kehittää myynnin kehittämiseksi.
Tutkimuksen case-yritys on Suomen suurin linja-autoyritys Koiviston Auto -konserni. Kyseinen konserni tarjoaa joukkoliikenteen palveluita isoimpana yrityksenä useassa keskisuuressa kaupungissa Suomessa. Tutkimus etsii ratkaisuja case-yritykselle heidän kaluston uudelleenjärjestelyyn kilpailutetussa paikallisliikenteessä. Tutkimuksessa pyritään suosittelemaan Koiviston Auto –konsernille sopivia uudelleenjärjestelyvaihtoehtoja eri menetelmien avulla. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään käyttökustannuksien vaikutusta uudelleenjärjestelyn aikana.
Tutkimus suosittaa uudelleenjärjestelyyn linja-autokaluston siirtoa konsernin sisällä käyttökustannuksiltaan alhaisille linja-autoille, jotka täyttävät tilaajan vaatimukset. Vaikkakin linja-autokaluston myynti on kotimaassa vaikeutunut, käyttökustannuksiltaan korkeille ja sopimuksiin soveltumattomille linja-autoille on mahdollisia markkina-alueita Euroopan Unionin ulkopuolella. Linja-autot joiden arvo on selkeästi alhaisempi kuin kierrätyksen kautta saatu romumetallin hinta, tulisi kierrättää yhteistyökumppaneiden kautta. Mikäli sopivilla käyttökustannuksilla olevat linja-autot eivät täytä päästövaatimuksia, on syytä tutkia päästöjen jälkikäsittelylaitteiston asennusta.
Jatkoanalyysien tulisi keskittyä eri uudelleenjärjestelyvaihtoehtojen ympäristövaikutuksiin. Lisäksi on tärkeää selvittää miten jälkikäsittelylaitteiston asennuksesta saadaan luotettavampi vaihtoehto, jolloin nykyisen kaluston käytettävyys paranee. Linja-autoyritysten sekä ulkomaalaisten linja-autoja ostavien yritysten yhteistyötä tulisi myös kehittää myynnin kehittämiseksi.