LAADULLISET TUTKIMUSMENETELMÄT TEORIASSA JA KÄYTÄNNÖSSÄ: CASE KOUVOLAN YDINKESKUSTA RY
Raute, Susanna (2014)
Raute, Susanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516758
Tiivistelmä
Liiketoiminnan kehittämiseksi on tehtävä jatkuvasti kehittämistyötä, jonka merkitys kasvaa ympäröivän maailman kehittyessä. On useita eri tapoja sen toteuttamiseksi. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin kvalitatiiviseen tutkimukseen.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on kehittää Kouvolan Ydinkeskusta ry:n toimintaa, jonka olemassaolo perustuu pitkälti yhdistyksen jäsenien aktiivisuuteen sekä yhteistyöhön. Opinnäytetyössä käsitellään erilaisia kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä sekä itse prosessia, jonka avulla tuodaan teoria käytäntöön. Työn tarkoituksena on selvittää yhdistyksen järjestämien tapahtumien merkitys jäsenien liiketoimintaa lisäävänä tekijänä sekä kartoittaa heidän toiveitaan tapahtumien ja Ydinkeskusta ry:n kehittämiseksi.
Tutkimus on toteutettu haastattelemalla keskustan jäsenyrittäjiä. Kesän 2014 aikana on käyty haastattelemassa 28:aa jäsenyritystä. Haastattelumuotona on käytetty osittain puolistrukturoitua sekä ei-strukturoitua nauhoitettua haastattelua. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin, minkä jälkeen tuloksista on toimitettu raportti tilaajalle.
Opinnäytetyö koettiin hyödylliseksi, koska vastaavaa haastatteluin tehtävää kyselytutkimusta ei ole jäsenille aiemmin tehty. Saatujen tietojen perusteella tilaajan on mahdollista vastata jäsenten toiveisiin ja kehittää toimintaansa ja keskustaa yhdessä jäsenien kanssa.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on kehittää Kouvolan Ydinkeskusta ry:n toimintaa, jonka olemassaolo perustuu pitkälti yhdistyksen jäsenien aktiivisuuteen sekä yhteistyöhön. Opinnäytetyössä käsitellään erilaisia kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä sekä itse prosessia, jonka avulla tuodaan teoria käytäntöön. Työn tarkoituksena on selvittää yhdistyksen järjestämien tapahtumien merkitys jäsenien liiketoimintaa lisäävänä tekijänä sekä kartoittaa heidän toiveitaan tapahtumien ja Ydinkeskusta ry:n kehittämiseksi.
Tutkimus on toteutettu haastattelemalla keskustan jäsenyrittäjiä. Kesän 2014 aikana on käyty haastattelemassa 28:aa jäsenyritystä. Haastattelumuotona on käytetty osittain puolistrukturoitua sekä ei-strukturoitua nauhoitettua haastattelua. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin, minkä jälkeen tuloksista on toimitettu raportti tilaajalle.
Opinnäytetyö koettiin hyödylliseksi, koska vastaavaa haastatteluin tehtävää kyselytutkimusta ei ole jäsenille aiemmin tehty. Saatujen tietojen perusteella tilaajan on mahdollista vastata jäsenten toiveisiin ja kehittää toimintaansa ja keskustaa yhdessä jäsenien kanssa.