Sukupuolisesti moninainen asiakas vaatetusteollisuudessa : Tulevaisuutta muovaava kohderyhmäkonsepti
Silvennoinen, Iida (2014)
Silvennoinen, Iida
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616817
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoidaan sukupuolisesti moninaisia eli stereotyyppisten sukupuoliroolien ulkopuolelle itsensä identifioivia asiakkaita vaatetussuunnittelijan näkökulmasta. Kohderyhmän nykyhetkeä ja sen tulevaisuutta verrataan toisiinsa ja tämän vertailun pohjalta kohderyhmästä työstetään tulevaisuuden kehittämiseen pyrkivä konsepti, joka sisältää viisi kohderyhmämoodboardia ja niiden kirjalliset selitykset. Moodboardit esittelevät kohderyhmän persoonan, vaatteen ja ympäristön sekä kuvallisesti että sanallisesti. Opinnäytetyön ohjaavana teoriana on pehmeä systeemimetodologia. Nykyhetkeä analysoidaan sähköisten uutisartikkeleiden perusteella, tulevaisuusennusteissa hyödynnetään vaatetusalan trendiennusteita. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan länsimaista kulttuuria ja länsimaista muotia. Sukupuolen ilmaisua käsitellään asiakaskokemuksen, yhteiskunnan muutosten, tyyli-ikoneiden, vaatetusteollisuuden ja englannin- ja suomenkielisten termien kautta. Opinnäytetyön tavoite on tarjota työkaluja vaatetusmuotoilijalle ja tarkastella, pitääkö hypoteesi kohderyhmän kasvavasta näkyvyydestä paikkaansa. Työ haastaa vaatetusteollisuuden perinteisen miestenvaate – naistenvaate jaottelun.