Sähköisen kaupankäynnin kehittäminen : Case Arkmedian verkkokauppa
Lampimäki, Tami (2014)
Lampimäki, Tami
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016168
Tiivistelmä
Sähköinen kaupankäynti on muuttanut kuluttajien ja yritysasiakkaitten tapaa tehdä ostoksia ja tilauksia. Tänä päivänä lähes jokaisella yrityksellä on kotisivut, joista löytyvät yhteystiedot ja muuta oleellista tietoa yrityksestä. Myös verkkokauppa on tullut osaksi kuluttajien ja yritysasiakkaitten välistä kaupankäyntiä. Työssäni selvitän mistä ominaisuuksista koostuu tuottava ja toimiva verkkokauppa.
Kun yritys aloittaa sähköiseen kaupankäynnin tulisi pohtia tavoitteita, mitä yritys haluaa saavuttaa sähköisellä kaupankäynnillä. Työssäni pohdin sähköisen kaupankäynnin hyötyjä ja ongelmia. Arvioin työssäni käytettävyyden asiantuntija-arviointimenetelmällä Arkmedian verkkokauppaa.
Työssäni käsittelen yleisesti, miten suunnitellaan menestyvä verkkokauppa. Lisäksi käyn läpi, miten toteutetaan verkkokauppa, luodaan verkkokauppaan sisältöä sekä julkaisun jälkeisiä toimenpiteitä. Pohdin markkinointimenetelmiä, ja sosiaalisen median käyttötapoja. Näkyvyys on myös tärkeä osa yrityksen toiminnalle, siksi tutkimukseni lopussa käsittelen hakukoneoptimointia. Opinnäytetyön tuloksena on Arkmedian uudistettu verkkokauppa ja verkkokaupan käytettävyyden heuristinen arviointi Nielsenin arviointimenetelmällä.
Kun yritys aloittaa sähköiseen kaupankäynnin tulisi pohtia tavoitteita, mitä yritys haluaa saavuttaa sähköisellä kaupankäynnillä. Työssäni pohdin sähköisen kaupankäynnin hyötyjä ja ongelmia. Arvioin työssäni käytettävyyden asiantuntija-arviointimenetelmällä Arkmedian verkkokauppaa.
Työssäni käsittelen yleisesti, miten suunnitellaan menestyvä verkkokauppa. Lisäksi käyn läpi, miten toteutetaan verkkokauppa, luodaan verkkokauppaan sisältöä sekä julkaisun jälkeisiä toimenpiteitä. Pohdin markkinointimenetelmiä, ja sosiaalisen median käyttötapoja. Näkyvyys on myös tärkeä osa yrityksen toiminnalle, siksi tutkimukseni lopussa käsittelen hakukoneoptimointia. Opinnäytetyön tuloksena on Arkmedian uudistettu verkkokauppa ja verkkokaupan käytettävyyden heuristinen arviointi Nielsenin arviointimenetelmällä.