Kotona koettu kuritusväkivalta päivähoidon haasteena : Kartoitus varhaiskasvattajien kyvyistä kohdata kuritusväkivaltaa kotona kokenut lapsi
Mäkiranta, Amanda (2014)
Mäkiranta, Amanda
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516795
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa päiväkodissa työskentelevien varhaiskasvattajien keinoja kohdata kuritusväkivaltaa kotona kokenut lapsi. Tutkimuksessa selvitettiin, mistä seikoista varhaiskasvattaja havaitsee lapsen mahdollisesti kokeneen kotona kuritusväkivaltaa. Tutkimuksen kohteena oli myös se, mitkä ovat työntekijöiden jatkotoimenpiteet huolen syntymisen jälkeen sekä onko työntekijöitä informoitu siitä, kuinka tulee toimia huolen syntyessä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa lisäksi koulutuksen tarvetta aiheen tiimoilta.
Aineisto kerättiin teemahaastattelulla yhdestä vaasalaisesta päiväkodista. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea lastentarhanopettajaa ja kolmea lastenhoitajaa. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksenä toimivat kuritusväkivallan määrittely, yleisyys ja kuritusväkivallan seuraukset. Lisäksi viitekehyksessä kuvataan päivähoidon keinoja kohdata kuritusväkivalta sekä lastensuojelun taustaa Suomessa.
Tuloksista kävi ilmi, että haastateltavista suurin osa koki, että he tarvitsisivat tukea kuritusväkivaltaa kotona kokeneen lapsen tai tämän vanhempien kohtaamiseen. Suurin osa haastateltavista koki oman tietopohjansa kuritusväkivallasta olevan melko heikko ja haastateltavat kaipasivat koulutusta kuritusväkivallan tiimoilta. Koulutuksessa toivottiin läpikäytäväksi asioita esimerkkien kautta sekä apua tunnistamiseen ja huolen syntymisestä käynnistyvän prosessin selkeyttämiseen. Kouluttajalta toivottiin asiantuntijuutta ja taitoa jakaa tieto muille.
Aineisto kerättiin teemahaastattelulla yhdestä vaasalaisesta päiväkodista. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea lastentarhanopettajaa ja kolmea lastenhoitajaa. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksenä toimivat kuritusväkivallan määrittely, yleisyys ja kuritusväkivallan seuraukset. Lisäksi viitekehyksessä kuvataan päivähoidon keinoja kohdata kuritusväkivalta sekä lastensuojelun taustaa Suomessa.
Tuloksista kävi ilmi, että haastateltavista suurin osa koki, että he tarvitsisivat tukea kuritusväkivaltaa kotona kokeneen lapsen tai tämän vanhempien kohtaamiseen. Suurin osa haastateltavista koki oman tietopohjansa kuritusväkivallasta olevan melko heikko ja haastateltavat kaipasivat koulutusta kuritusväkivallan tiimoilta. Koulutuksessa toivottiin läpikäytäväksi asioita esimerkkien kautta sekä apua tunnistamiseen ja huolen syntymisestä käynnistyvän prosessin selkeyttämiseen. Kouluttajalta toivottiin asiantuntijuutta ja taitoa jakaa tieto muille.