Sinustako tukihenkilö? : Lastensuojelun ryhmämuotoinen tukihenkilötoiminta
Hahkala, Laura; Kääparin, Karin (2014)
Hahkala, Laura
Kääparin, Karin
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616847
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä tunnetummaksi Helsingin Sosiaali- ja terveysviraston Kallion alueella toteutettua lastensuojelun ryhmämuotoista tukihenkilötoimintaa. Ryhmämuotoista tukihenkilötoimintaa tarjotaan asiakasperheille yhtenä lastensuojelun avopalveluna. Sosionomiopiskelijan on mahdollista suorittaa työelämäharjoittelukokonaisuus ryhmämuotoisen tukihenkilötoiminnan ohjaajana eli tukihenkilönä. Toiminnan ollessa vielä uutta Helsingissä, halusimme löytää keinon saada lisää opiskelijoita mukaan ja tuottaa tarkoituksenmukainen väline, tässä tapauksessa esite, opiskelijoiden innostamiseksi.
Monimuotoisen opinnäytetyömme kirjallisessa osiossa kuvaamme ryhmämuotoista tukihenkilötoimintaa ja sitä määrittäviä viitekehyksiä sekä sosionomiopiskelijalta edellytettyjen kompetenssien kehittymistä työelämäharjoittelussa, ryhmässä ja ammattihenkilönä. Kirjallisen osion lisäksi selvitimme aiemmin mukana olleilta opiskelijoilta heidän näkemyksiään toiminnasta, eli millaisia kokemuksia ja ammatillista tai henkilökohtaista osaamista he olivat toiminnasta saaneet. Vastauksia apuna käyttäen loimme sosionomiopiskelijoille suunnatun esitteen, jossa kuvataan ryhmämuotoista tukihenkilötoimintaa ja sitä, miksi toimintaan kannattaa lähteä mukaan. Esite on tarkoitettu sosionomiksi opiskeleville työelämäharjoittelun ollessa ajankohtainen.
Jaoimme toteuttamamme esitteen opiskelijaryhmälle ja pyysimme siitä palautetta. Esite koettiin tarpeelliseksi, erityisesti toiminnan kuvaus ja edellisinä vuosina ohjaajina toimineiden sosionomiopiskelijoiden omakohtaiset kokemukset olivat innostavia. Pyysimme myös työelämäkontaktiamme Helsingin Sosiaali- ja terveysviraston tukihenkilötoiminnan koordinaattoria arvioimaan, onko esite toimiva tapa saada lisää opiskelijoita tukihenkilöiksi ja tavoitetaanko esitteellämme haluttu kohdeyleisö. Koordinaattori piti esitettä hyvänä välineenä uusien opiskelijoiden innostamisessa mukaan toimintaan.
Lopullinen tuotos julkaistaan sähköisessä muodossa, jotta sitä voitaisiin toiminnan tai olosuhteiden muuttuessa muokata.
Monimuotoisen opinnäytetyömme kirjallisessa osiossa kuvaamme ryhmämuotoista tukihenkilötoimintaa ja sitä määrittäviä viitekehyksiä sekä sosionomiopiskelijalta edellytettyjen kompetenssien kehittymistä työelämäharjoittelussa, ryhmässä ja ammattihenkilönä. Kirjallisen osion lisäksi selvitimme aiemmin mukana olleilta opiskelijoilta heidän näkemyksiään toiminnasta, eli millaisia kokemuksia ja ammatillista tai henkilökohtaista osaamista he olivat toiminnasta saaneet. Vastauksia apuna käyttäen loimme sosionomiopiskelijoille suunnatun esitteen, jossa kuvataan ryhmämuotoista tukihenkilötoimintaa ja sitä, miksi toimintaan kannattaa lähteä mukaan. Esite on tarkoitettu sosionomiksi opiskeleville työelämäharjoittelun ollessa ajankohtainen.
Jaoimme toteuttamamme esitteen opiskelijaryhmälle ja pyysimme siitä palautetta. Esite koettiin tarpeelliseksi, erityisesti toiminnan kuvaus ja edellisinä vuosina ohjaajina toimineiden sosionomiopiskelijoiden omakohtaiset kokemukset olivat innostavia. Pyysimme myös työelämäkontaktiamme Helsingin Sosiaali- ja terveysviraston tukihenkilötoiminnan koordinaattoria arvioimaan, onko esite toimiva tapa saada lisää opiskelijoita tukihenkilöiksi ja tavoitetaanko esitteellämme haluttu kohdeyleisö. Koordinaattori piti esitettä hyvänä välineenä uusien opiskelijoiden innostamisessa mukaan toimintaan.
Lopullinen tuotos julkaistaan sähköisessä muodossa, jotta sitä voitaisiin toiminnan tai olosuhteiden muuttuessa muokata.