Sairaanhoitajiksi ja terveydenhoitajiksi valmistuvien tiedot ja käsitykset diabeetikon hoidonohjauksesta
Laaksonen, Heli (2007)
Laaksonen, Heli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810093507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810093507
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajiksi ja terveydenhoitajiksi valmistuvien opiskelijoiden tietoja ja käsityksiä tyypin 1 diabeetikon hoidonohjauksesta. Tavoitteena oli, että hoitotyön opettajat voivat käyttää tutkimustuloksia hyödyksi suunnitellessaan opintokokonaisuuksia diabetesta sairastavan potilaan hoidon osalta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla 15.08-15.09.2006 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistui 90 valmistuvaa sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijaa Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin, Rauman ja Harjavallan toimipisteistä. Vastausprosentiksi saatiin 62. Tutkimus toteutettiin pääosin määrällisenä ja osittain laadullisena tutkimuksena. Tietotestikysymykset analysoitiin Excel -taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysin avulla jakamalla vastaukset ylä- ja alaluokkiin. Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijoilla oli kohtalaisen hyvät tiedot tyypin 1 diabeetikon hoidosta. Epätietoutta oli eri insuliinihoitomuodoista sekä pistostavoista ja -tekniikoista. Kuitenkin opiskelijoiden mielestä insuliinihoidon ohjauksessa tärkein asiasisältö on juuri pistämisen opettaminen oikealla tekniikalla oikeisiin paikkoihin. Ruokavaliohoidon ohjauksessa opiskelijat pitivät tärkeimpinä asioina muun muassa ruoka-aineiden ravintosisällön, hiilihydraattimäärien ja oikeiden ateriainsuliinimäärien opettamista diabeetikolle. Opiskelijoilla oli kuitenkin näiden aiheiden teoriatiedoissa eniten puutteita. Opiskelijat pitivät liikuntaa tärkeänä tyypin 1 diabeetikon hoidossa. Diabeetikon liikuntaohjauksessa epätietoutta ilmeni lähinnä optimaalisen verensokeritason tiedostamisessa liikunnan aikana. Opiskelijat korostivat avoimissa vastauksissaan yksilöllistä, selkeää, tukea antavaa ja säännöllisyyttä painottavaa hoidonohjausta. Jatkossa voisi tutkia opiskelijoiden omia kokemuksia ja kehittämisideoita diabeteksen opetuksesta. Opiskelijoiden omien tarpeiden pohjalta voisi kehittää projektityönä tarvittavaa opetusmateriaalia esimerkiksi laboraatiotunteja varten.