"Tervetuloa päiväkotiin!" : Perehdytyskansio päiväkotiin tulevalle lapselle
Lepistö, Heidi (2014)
Lepistö, Heidi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516779
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Lapsille päivähoidon aloitus on uusi elämänvaihe, joka jännittää niin lapsia kuin vanhempia. Nykyisin päivähoitoon tutustumiseen on kiinnitetty huomiota ja siihen löytyy monenlaisia keinoja. Opinnäytetyöni tavoitteena on tehdä päiväkotiin tuleville lapsille perehdytyskansio. Tällaiselle työkalulle olisi käyttöä ja tervetullut lisä uuteen elämänvaiheeseen siirryttäessä. Kansio annetaan lainaan kotiin, jossa lapset ja vanhemmat voivat yhdessä lukea sitä ja tutustua päiväkodin tiloihin ja tapahtumiin.
Teoreettinen kuvaus: Teoreettisessa osuudessa olen käsitellyt, kuinka suuri muutos päivähoidon aloitus on lapselle ja myös vanhemmille. Olen kuvannut, millaisia tutustumiskäytäntöjä Oulun kaupungin päivähoidossa käytetään lapsen aloittaessa päivähoidon. Lisäksi olen kertonut lyhyesti perehdytyksen perimmäisen tarkoituksen ja mitä se tarkoittaa lapsen kohdalla. Koska kansiota on tehty yhdessä lasten kanssa, olen teoreettisessa osiossa käsitellyt lasten osallisuutta.
Metodologinen kuvaus: Opinnäytetyöni on toiminnallinen, jonka tavoitteena oli tehdä perehdytyskansio lapsille. Koska halusin työhöni lasten näkökulman, otin lapset mukaan kansion työstämiseen. Olen kerännyt lasten ajatuksia päivähoidon arjesta teemahaastattelun avulla. Lisäksi tarkoitus oli, että lapset saisivat valokuvata päiväkodin tiloja ja välineitä. Perehdytyskansiota kootessa, tavoitteena oli saada kasaan sellainen kokonaisuus, joka houkuttelisi lapsia pysähtymään kansion ääreen.
Keskeiset johtopäätökset: Koskaan aiemmin ei päiväkodissa ole ollut käytössä tällaista työkalua. Lasten perehdytyskansio sai yllättävän hyvän vastaanoton. Palautteissa on noussut esille, miksi tällaista ei ole tehty aikaisemmin. Kansio koettiin tarpeelliseksi, joten sitä tullaan jatkossa käyttämään yhtenä päiväkotiin tutustumisen välineenä.
Teoreettinen kuvaus: Teoreettisessa osuudessa olen käsitellyt, kuinka suuri muutos päivähoidon aloitus on lapselle ja myös vanhemmille. Olen kuvannut, millaisia tutustumiskäytäntöjä Oulun kaupungin päivähoidossa käytetään lapsen aloittaessa päivähoidon. Lisäksi olen kertonut lyhyesti perehdytyksen perimmäisen tarkoituksen ja mitä se tarkoittaa lapsen kohdalla. Koska kansiota on tehty yhdessä lasten kanssa, olen teoreettisessa osiossa käsitellyt lasten osallisuutta.
Metodologinen kuvaus: Opinnäytetyöni on toiminnallinen, jonka tavoitteena oli tehdä perehdytyskansio lapsille. Koska halusin työhöni lasten näkökulman, otin lapset mukaan kansion työstämiseen. Olen kerännyt lasten ajatuksia päivähoidon arjesta teemahaastattelun avulla. Lisäksi tarkoitus oli, että lapset saisivat valokuvata päiväkodin tiloja ja välineitä. Perehdytyskansiota kootessa, tavoitteena oli saada kasaan sellainen kokonaisuus, joka houkuttelisi lapsia pysähtymään kansion ääreen.
Keskeiset johtopäätökset: Koskaan aiemmin ei päiväkodissa ole ollut käytössä tällaista työkalua. Lasten perehdytyskansio sai yllättävän hyvän vastaanoton. Palautteissa on noussut esille, miksi tällaista ei ole tehty aikaisemmin. Kansio koettiin tarpeelliseksi, joten sitä tullaan jatkossa käyttämään yhtenä päiväkotiin tutustumisen välineenä.