Amiedun ulkomaankaupan ammattitutkintoon valmistavien koulutusten käyttäjäkokemuksen kehittäminen
Viitanen, Kimmo (2014)
Viitanen, Kimmo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516745
Tiivistelmä
Amiedun ulkomaankaupan ammattitutkintoon valmistavien koulutusten käyttäjäkokemuksen kehittäminen
Tämän opinnäytetyön aiheena on Amiedussa valtion lisäkoulutusrahalla toteutettavien ulkomaankaupan ammattitutkintoon valmistavien koulutusten käyttäjäkokemuksen kehittäminen.
Työn tutkimuksellisena tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat päätökseen hakeutua koulutukseen ja mistä tekijöistä onnistunut koulutus koostuu. Kehittämisen näkökulmasta tavoitteena oli tutkimuksen tuloksia hyödyntäen tuottaa kouluttajien ja koulutuksen suunnittelijoiden käyttöön konkreettisia käytännön ideoita ja niiden toteutustapoja kuvaava kehittämissuunnitelma.
Perustelut kehittämistyölle johdettiin organisaation sisältä analysoimalla koulutusten nykytilaa. Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena. Aineistonhankinnan menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja tulevaisuusverstasta mukailevaa ideointityöpajaa. Syntynyt aineisto analysoitiin sisältölähtöisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään käyttäjäkeskeistä palveluiden suunnittelua ja ammatillista koulutusta ja koulutuksen kehittämistä.
Opinnäytetyö tuotti hakeutumiseen ja onnistuneeseen koulutukseen vaikuttavista tekijöistä tietoa, jota voidaan soveltaa erilaisten lisäkoulutusten tiedottamisessa, markkinoinnissa, hinnoittelussa, lähipäivien ajankohdan ja määrien asettamisessa, kouluttajien valinnassa, osallistujien ammatillisen verkottumisen edistämisessä, yhteydenpidossa kouluttajien ja osallistujien välillä sekä palautteen antamisessa osallistujille.
Työn tuloksena syntynyt kehittämissuunnitelma antaa konkreettisia keinoja koulutuksen eri vaiheiden toteuttamiseen. Kehittämissuunnitelma toimii myös välineenä kommunikoitaessa koulutuskokonaisuuden muodostumiseen vaikuttavien tahojen kanssa kuten kouluttajien, markkinoinnin, rahoittajan ja tiloista vastaavan tahon kesken.
Tämän opinnäytetyön aiheena on Amiedussa valtion lisäkoulutusrahalla toteutettavien ulkomaankaupan ammattitutkintoon valmistavien koulutusten käyttäjäkokemuksen kehittäminen.
Työn tutkimuksellisena tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat päätökseen hakeutua koulutukseen ja mistä tekijöistä onnistunut koulutus koostuu. Kehittämisen näkökulmasta tavoitteena oli tutkimuksen tuloksia hyödyntäen tuottaa kouluttajien ja koulutuksen suunnittelijoiden käyttöön konkreettisia käytännön ideoita ja niiden toteutustapoja kuvaava kehittämissuunnitelma.
Perustelut kehittämistyölle johdettiin organisaation sisältä analysoimalla koulutusten nykytilaa. Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena. Aineistonhankinnan menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja tulevaisuusverstasta mukailevaa ideointityöpajaa. Syntynyt aineisto analysoitiin sisältölähtöisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään käyttäjäkeskeistä palveluiden suunnittelua ja ammatillista koulutusta ja koulutuksen kehittämistä.
Opinnäytetyö tuotti hakeutumiseen ja onnistuneeseen koulutukseen vaikuttavista tekijöistä tietoa, jota voidaan soveltaa erilaisten lisäkoulutusten tiedottamisessa, markkinoinnissa, hinnoittelussa, lähipäivien ajankohdan ja määrien asettamisessa, kouluttajien valinnassa, osallistujien ammatillisen verkottumisen edistämisessä, yhteydenpidossa kouluttajien ja osallistujien välillä sekä palautteen antamisessa osallistujille.
Työn tuloksena syntynyt kehittämissuunnitelma antaa konkreettisia keinoja koulutuksen eri vaiheiden toteuttamiseen. Kehittämissuunnitelma toimii myös välineenä kommunikoitaessa koulutuskokonaisuuden muodostumiseen vaikuttavien tahojen kanssa kuten kouluttajien, markkinoinnin, rahoittajan ja tiloista vastaavan tahon kesken.