Hoitajien kokemuksia ryhmähoitojen merkityksestä nuorten psykiatrisessa avohoidossa
Mäki-Kala, Pauliina; Rantalankila, Susanna (2014)
Mäki-Kala, Pauliina
Rantalankila, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717062
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli kuvata ryhmähoitojen merkitystä nuorten psykiatrisessa avohoidossa hoitajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa ryhmähoitojen merkityksestä nuorten psykiatrisessa avohoidossa hoitajien kokemana. Tavoitteena on myös lisätä hoitajien tietämystä ryhmähoitojen vaikutuksista nuorten hoitoon. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri toimi opinnäytetyömme työelämätahona.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyöhän haastateltiin neljää sairaanhoitajaa. Aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan ryhmähoidon yksi tärkeimmistä merkityksistä on vertaistuen saaminen. Potilaiden sosiaaliset suhteet ja taidot lisääntyvät ryhmässä. Osana ryhmää oleminen on myös nuoruusiässä oleville luonteva tapa toimia. Ohjaajan rooli nuorten motivoijana ja vuorovaikutuksen tukijana korostuu. Ryhmähoidolla voi olla kuitenkin hoitajien kokemana myös joitain negatiivisia vaikutuksia, jos ryhmähoidon ajoitus ei ole oikea tai nuori ei sairaudeltaan tai voinniltaan ole ryhmään soveltuva.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin ryhmähoidoilla olevan suuri merkitys varsinkin nuorten psykiatrisessa avohoidossa. Tulosten pohjalta tultiin siihen johtopäätökseen, että huomiota tulisi kiinnittää erityisesti ryhmähoidon oikeaan ajoittamiseen, sopivien nuorten valikoitumiseen ryhmähoitoon ja ryhmän kokoamiseen mahdollisimman homogeenisesti. Kehittämistä löytyy myös hoidollisten ryhmien puitteissa ja ryhmänohjaajan perehdytykseen panostamisessa. Jatkotutkimuksina voitaisiin tutkia nuorten omia mielipiteitä ryhmähoitojen merkityksestä osana heidän kokonaishoitoaan. Lisäksi voitaisiin tutkia ryhmähoitojen merkitystä osastohoidossa oleville nuorille. Opinnäytetyön tulokset koskivat ainoastaan kahta hoidollista ryhmää, joten jatkossa voitaisiin tutkia ryhmähoitojen merkitystä useamman hoidollisen ryhmän kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyöhän haastateltiin neljää sairaanhoitajaa. Aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan ryhmähoidon yksi tärkeimmistä merkityksistä on vertaistuen saaminen. Potilaiden sosiaaliset suhteet ja taidot lisääntyvät ryhmässä. Osana ryhmää oleminen on myös nuoruusiässä oleville luonteva tapa toimia. Ohjaajan rooli nuorten motivoijana ja vuorovaikutuksen tukijana korostuu. Ryhmähoidolla voi olla kuitenkin hoitajien kokemana myös joitain negatiivisia vaikutuksia, jos ryhmähoidon ajoitus ei ole oikea tai nuori ei sairaudeltaan tai voinniltaan ole ryhmään soveltuva.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin ryhmähoidoilla olevan suuri merkitys varsinkin nuorten psykiatrisessa avohoidossa. Tulosten pohjalta tultiin siihen johtopäätökseen, että huomiota tulisi kiinnittää erityisesti ryhmähoidon oikeaan ajoittamiseen, sopivien nuorten valikoitumiseen ryhmähoitoon ja ryhmän kokoamiseen mahdollisimman homogeenisesti. Kehittämistä löytyy myös hoidollisten ryhmien puitteissa ja ryhmänohjaajan perehdytykseen panostamisessa. Jatkotutkimuksina voitaisiin tutkia nuorten omia mielipiteitä ryhmähoitojen merkityksestä osana heidän kokonaishoitoaan. Lisäksi voitaisiin tutkia ryhmähoitojen merkitystä osastohoidossa oleville nuorille. Opinnäytetyön tulokset koskivat ainoastaan kahta hoidollista ryhmää, joten jatkossa voitaisiin tutkia ryhmähoitojen merkitystä useamman hoidollisen ryhmän kannalta.