Nuorille suunnatun markkinointiviestinnän kehittämisprosessi
Plyhm, Nicole (2014)
Plyhm, Nicole
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814562
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe käsittelee nuorille suunnatun markkinointiviestinnän kehittämisprosesseja. Työn tarkoituksena oli palvelumuotoilun avulla tuottaa kehitysehdotuksia nuorille suunnattuun markkinointiviestintään. Kehitysehdotukset auttavat toimeksiantajaa saavuttamaan markkinaosuuttaan, erottumaan kilpailijoistaan ja lisäämään tunnettavuuttaan. Toimintaym-päristönä oli Piispansillan Nordea Pankki Suomi Oyj. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vähentää nuorten epätietoisuutta pankkipalveluista markkinointiviestinnän avulla.
Opinnäytetyön keskeinen käsite on markkinointiviestintä, jonka osa-alueita ovat tuote, jota markkinoidaan ja asiakasryhmä, jolle markkinointi suunnataan sekä toimintamalli eli miten markkinoidaan. Nuorten markkinointiviestinnän yhtenä ongelmakohtana on nuorten tietämättömyys pankin tarjoamista palveluista ja kiinnostus oman talouden suunnittelemiseensa. Nuorissa on potentiaalia pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin, mikä puolestaan kasvattaa yrityksen kannattavuutta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun ajattelumallia. Moritzin mallista käytettiin ymmärrä, kehitä ja pohdi sekä toteuta ja arvioi -vaiheita. Menetelminä käytettiin net scoutingia, benchmarkingia, asiakaskyselyä, teemahaastattelua ja havainnointia. Tiedonkeruumenetelmissä on otettu huomioon niiden alkuperä ja luotettavuus.
Tämän työn tuotoksena ovat kehitysehdotukset nuorille suunnattujen pankkipalveluiden markkinointiviestintään. Opinnäytetyö tuotti laajan ja monipuolisen kuvan siitä miten Nordea on ymmärtänyt nuoren asiakaskunnan tarpeita ja odotuksia markkinointiviestinnässä. Tämän lisäksi saatiin tietoa ja mielikuvia siitä, mitä Nordean nuoret asiakkaat ovat yleisesti mieltä Nordean markkinointiviestinnän toimivuudesta tällä hetkellä ja mitä siinä tulisi mahdollisesti kehittää.
Opinnäytetyön keskeinen käsite on markkinointiviestintä, jonka osa-alueita ovat tuote, jota markkinoidaan ja asiakasryhmä, jolle markkinointi suunnataan sekä toimintamalli eli miten markkinoidaan. Nuorten markkinointiviestinnän yhtenä ongelmakohtana on nuorten tietämättömyys pankin tarjoamista palveluista ja kiinnostus oman talouden suunnittelemiseensa. Nuorissa on potentiaalia pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin, mikä puolestaan kasvattaa yrityksen kannattavuutta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun ajattelumallia. Moritzin mallista käytettiin ymmärrä, kehitä ja pohdi sekä toteuta ja arvioi -vaiheita. Menetelminä käytettiin net scoutingia, benchmarkingia, asiakaskyselyä, teemahaastattelua ja havainnointia. Tiedonkeruumenetelmissä on otettu huomioon niiden alkuperä ja luotettavuus.
Tämän työn tuotoksena ovat kehitysehdotukset nuorille suunnattujen pankkipalveluiden markkinointiviestintään. Opinnäytetyö tuotti laajan ja monipuolisen kuvan siitä miten Nordea on ymmärtänyt nuoren asiakaskunnan tarpeita ja odotuksia markkinointiviestinnässä. Tämän lisäksi saatiin tietoa ja mielikuvia siitä, mitä Nordean nuoret asiakkaat ovat yleisesti mieltä Nordean markkinointiviestinnän toimivuudesta tällä hetkellä ja mitä siinä tulisi mahdollisesti kehittää.