Lasten kokemuksia Unelmista Totta -ryhmän toiminnasta
Pihl, Mari-Elina (2014)
Pihl, Mari-Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617047
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Rauman seudun katulähetys ry:lle tietoa niistä kokemuksista, joita lapset olivat saaneet ryhmän toiminnasta sekä perusteluja raha-avustuksia haettaessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli saada tutkimukseen osallistuvilta lapsilta kokemusperäistä tietoa siitä, mikä heitä kiinnostaa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja lapsille annettiin mahdollisuus tuottaa ideat ja mielipiteet keinolla, jonka lapsi koki itselleen hyväksi. Lapsilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen suullisesti, kirjallisesti ja/tai piirtämällä. Tutkimuksessa käytettiin myös havainnointia yhtenä menetelmänä. Tutkimukseen osallistui viisi lasta. Tutkimustilanne nauhoitettiin ja nauhoitteesta tarkastettiin kirjoitetut asiat.
Lasten tuottamat aineistot (piirrokset, tekstit, puheet) käytiin läpi ja niistä kirjattiin tärkeimmät asiat. Aineistopinosta poistettiin niiden lasten aineisto, joiden osallistuminen oli kielletty. Aineiston pohjalta määriteltiin kolme osiota, sosiaalisista ja toiminnallisista tilanteista saadut kokemukset sekä lasten toiveet. Aineiston analysointi tapahtui sisältöanalyysin pohjalta sekä teorian pohjalta.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voisi kertoa, että ryhmän tuoma tuki on tärkeää usealle osallistujalle. Lapset eivät tuottaneet montakaan uutta ideaa paperille. Osalle ideoiden tuottaminen oli vaikeampaa, mutta he osallistuivat keskusteluun tai vastasivat kysyttäessä. Ryhmään osallistuminen on tärkeä asia lapsille. Kaverit ja niiden kanssa oleminen ja touhuaminen olivat tärkeä osa tutkimuskertaa. Tutkimuksessa tuli esille myös sukupuolien välinen ero. Miten samanikäisten tyttöjen mielenkiinnon kohteet alkavat muuttua, vastakkainen sukupuoli alkaa kiinnostaa sekä oma vaatetus muuttuu naisellisempaan suuntaan. Poikia kiinnostaa vielä pelit, sotajutut ja touhuaminen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja lapsille annettiin mahdollisuus tuottaa ideat ja mielipiteet keinolla, jonka lapsi koki itselleen hyväksi. Lapsilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen suullisesti, kirjallisesti ja/tai piirtämällä. Tutkimuksessa käytettiin myös havainnointia yhtenä menetelmänä. Tutkimukseen osallistui viisi lasta. Tutkimustilanne nauhoitettiin ja nauhoitteesta tarkastettiin kirjoitetut asiat.
Lasten tuottamat aineistot (piirrokset, tekstit, puheet) käytiin läpi ja niistä kirjattiin tärkeimmät asiat. Aineistopinosta poistettiin niiden lasten aineisto, joiden osallistuminen oli kielletty. Aineiston pohjalta määriteltiin kolme osiota, sosiaalisista ja toiminnallisista tilanteista saadut kokemukset sekä lasten toiveet. Aineiston analysointi tapahtui sisältöanalyysin pohjalta sekä teorian pohjalta.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voisi kertoa, että ryhmän tuoma tuki on tärkeää usealle osallistujalle. Lapset eivät tuottaneet montakaan uutta ideaa paperille. Osalle ideoiden tuottaminen oli vaikeampaa, mutta he osallistuivat keskusteluun tai vastasivat kysyttäessä. Ryhmään osallistuminen on tärkeä asia lapsille. Kaverit ja niiden kanssa oleminen ja touhuaminen olivat tärkeä osa tutkimuskertaa. Tutkimuksessa tuli esille myös sukupuolien välinen ero. Miten samanikäisten tyttöjen mielenkiinnon kohteet alkavat muuttua, vastakkainen sukupuoli alkaa kiinnostaa sekä oma vaatetus muuttuu naisellisempaan suuntaan. Poikia kiinnostaa vielä pelit, sotajutut ja touhuaminen.