Markkinointiviestintä Linked By Music Oy
Makkonen, Joonas; Kairamo, Teemu (2014)
Makkonen, Joonas
Kairamo, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Markkinointiviestintäsuunnitelma aloittelevalle Linked by Music Oy:lle. Opinnäytetyön tavoite oli luoda toimiva ja pienenbudjetin markkinointiviestintäsuunnitelma Linked by Musicin lanseerauksen ympärille. Erityisenä haasteena olikin rakentaa markkinointiviestintäsuunnitelmasta tehokas ilman, että siihen käytetään paljon rahaa. Linked by Musicia ei ole vielä lanseerattu, joten markkinointiviestintäsuunnitelma keskittyi lanseerauksen ympärille ja ensimmäisille kuukausille lanseerauksen jälkeen. Koko markkinointiviestintäsuunnitelman tarkoituksena oli saada ihmiset puhumaan Linked by Musicista ja luomaan Linked by Musicille aktiiviset viestintäkanavat. Erityisiksi tavoitteiksi markkinointiviestinnälle muodostuivat puolestapuhujien tavoittelu ja Linked by Musicin kärjen noudattaminen. Markkinointiviestinnän kärjeksi muodostettiin musiikin-alan toimijoiden toiminnan helpottaminen.
Markkinointiviestinnän toteutus lähti liikkeelle kirjalähteiden tarkastelulla. Kirjalähteitä käytettiin kartuttamaan tietoa markkinointi- ja verkkoviestinnästä ja etsimään teorioita ja menetelmiä Linked by Musicin markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten. Lopulliseen markkinointi-viestintäsuunnitelmaan otettiin käyttöön esimerkiksi ”Johdata asiakkaasi verkkoon” – kirjassa esitellyt sisältöstrategia ja sisältöpolku. Niitä sovellettiin markkinointiviestintäkanavien sisältöjen suunnittelussa.
Opinnäytetyössä toteutettiin SWOT-analyysi ja teemahaastattelu. Näiden menetelmien avulla pystyttiin rakentamaan tehokas markkinointiviestintäsuunnitelma, joka on myös kustannustehokas. Linked by Musicin kohderyhmään kuuluvilta henkilöitä haastateltiin tietoa markkinointiviestinnän tehokkaista keinoista ja digitaalisen markkinoinnin ympäristöstä. Sosiaalinen media osoittautui tehokkaimmaksi keinoksi markkinoida pienellä budjetilla. Haastattelussa kävi ilmi, että lentolehtisten jakaminen ja suoramarkkinointi ovat toimivia markkinointikeinoja, jos ne toteutetaan oikeassa tilanteessa. Teemahaastattelun tuloksilla pystyttiin valitsemaan markkinointiviestinnän kanavat ja suunnittelemaan kanavien sisältöjä asiakaslähtöisesti.
Markkinointiviestinnän toteutus lähti liikkeelle kirjalähteiden tarkastelulla. Kirjalähteitä käytettiin kartuttamaan tietoa markkinointi- ja verkkoviestinnästä ja etsimään teorioita ja menetelmiä Linked by Musicin markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten. Lopulliseen markkinointi-viestintäsuunnitelmaan otettiin käyttöön esimerkiksi ”Johdata asiakkaasi verkkoon” – kirjassa esitellyt sisältöstrategia ja sisältöpolku. Niitä sovellettiin markkinointiviestintäkanavien sisältöjen suunnittelussa.
Opinnäytetyössä toteutettiin SWOT-analyysi ja teemahaastattelu. Näiden menetelmien avulla pystyttiin rakentamaan tehokas markkinointiviestintäsuunnitelma, joka on myös kustannustehokas. Linked by Musicin kohderyhmään kuuluvilta henkilöitä haastateltiin tietoa markkinointiviestinnän tehokkaista keinoista ja digitaalisen markkinoinnin ympäristöstä. Sosiaalinen media osoittautui tehokkaimmaksi keinoksi markkinoida pienellä budjetilla. Haastattelussa kävi ilmi, että lentolehtisten jakaminen ja suoramarkkinointi ovat toimivia markkinointikeinoja, jos ne toteutetaan oikeassa tilanteessa. Teemahaastattelun tuloksilla pystyttiin valitsemaan markkinointiviestinnän kanavat ja suunnittelemaan kanavien sisältöjä asiakaslähtöisesti.