Valokuvia luonnossa : määrittämätön läsnäolo
Moberg, Sirja (2014)
Moberg, Sirja
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817367
Tiivistelmä
Tekstini tavoite on selvittää miksi haluan rakentaa taiteelliseksi opinnäytetyökseni valokuvataidenäyttelyn metsään. Kerron kuinka olen päätynyt kyseiseen valintaan opiskeluvuosieni tuloksena. Tuon esiin kiinnostukseni valokuvan vaihtoehtoisia esitystapoja kohtaan sekä halun yhdistää valokuvia muiden taiteen tekniikoiden kanssa.
Kirjoitan luonnon tärkeydestä inspiraation lähteenä taiteelleni sekä omasta luontosuhteestani ja kuinka se on yhteydessä valokuviini. Mietin miksi nykyvalokuvataiteen kentällä valokuvaa itsessään ei olla esitetty luonnossa taidegallerian sijaan. Esittelen minua kiinnostavia taiteilijoita, jotka yhdistävät valokuvaa ja luontoa taiteessaan sekä tuon esiin ekologisia näkökantoja luontoon tehtävästä ympäristötaiteesta.
Pohdin valokuvan merkitystä itselleni sekä kysymyksiä valokuvan olemuksesta yleisemmin. Kirjoitukseni loppuosassa käsittelen henkisyyden ja totuuden kokemista taiteen ja luonnon kautta sekä myyttejä ja niiden tärkeyttä taiteessani. Pohdin myös missä määrin valokuva voi välittää katsojalle läsnäoloa ja millaisena se näyttäytyy omissa kuvissani. Keräsin tietoa taidekirjoista, taidetta tutkivasta kirjallisuudesta sekä artikkeleista ja Internetistä. Tekstin tarkoitus on toimia työvälineenä käsittelemään ajatuksia, joita minussa herää ryhtyessäni työstämään uudenlaista näyttelymuotoa taiteelleni.
Kirjoittamisen prosessi nousee tärkeämpään rooliin, kuin vastausten löytäminen kysymyksiin. Lopputulokseksi jään edelleen pohtimaan perimmäisiä syitä valokuvanäyttelylleni metsässä sekä valokuvan olemuksen mysteeriä. Tarjoan ajatuksia, joissa valokuva on valhekuva ja varas: se tallentaa ihmisiä, asioita ja maisemia loputtomaan valokuvan hetkeen. Lopuksi pohdin tulisiko minun jättää kamera valokuvaa tehdessä kokonaan pois, jotta läsnäolo itseni, kuvattavan kohteen sekä kuvan katsojan välillä olisi voimakkaampi.
Kirjoitan luonnon tärkeydestä inspiraation lähteenä taiteelleni sekä omasta luontosuhteestani ja kuinka se on yhteydessä valokuviini. Mietin miksi nykyvalokuvataiteen kentällä valokuvaa itsessään ei olla esitetty luonnossa taidegallerian sijaan. Esittelen minua kiinnostavia taiteilijoita, jotka yhdistävät valokuvaa ja luontoa taiteessaan sekä tuon esiin ekologisia näkökantoja luontoon tehtävästä ympäristötaiteesta.
Pohdin valokuvan merkitystä itselleni sekä kysymyksiä valokuvan olemuksesta yleisemmin. Kirjoitukseni loppuosassa käsittelen henkisyyden ja totuuden kokemista taiteen ja luonnon kautta sekä myyttejä ja niiden tärkeyttä taiteessani. Pohdin myös missä määrin valokuva voi välittää katsojalle läsnäoloa ja millaisena se näyttäytyy omissa kuvissani. Keräsin tietoa taidekirjoista, taidetta tutkivasta kirjallisuudesta sekä artikkeleista ja Internetistä. Tekstin tarkoitus on toimia työvälineenä käsittelemään ajatuksia, joita minussa herää ryhtyessäni työstämään uudenlaista näyttelymuotoa taiteelleni.
Kirjoittamisen prosessi nousee tärkeämpään rooliin, kuin vastausten löytäminen kysymyksiin. Lopputulokseksi jään edelleen pohtimaan perimmäisiä syitä valokuvanäyttelylleni metsässä sekä valokuvan olemuksen mysteeriä. Tarjoan ajatuksia, joissa valokuva on valhekuva ja varas: se tallentaa ihmisiä, asioita ja maisemia loputtomaan valokuvan hetkeen. Lopuksi pohdin tulisiko minun jättää kamera valokuvaa tehdessä kokonaan pois, jotta läsnäolo itseni, kuvattavan kohteen sekä kuvan katsojan välillä olisi voimakkaampi.