Tapahtumaviestintäsuunnitelma ja sen toteutus : Case: Suomenlahti-kylä
Pylvänäinen, Liisa (2014)
Pylvänäinen, Liisa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817383
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskuksen, lyhyesti Merikotkan, Kotkan Meripäivillä järjestämän Suomenlahti-kylän tapahtumaviestinnän suunnittelu ja toteuttaminen. Toimeksiannon tavoitteena oli luoda Suomenlahti-kylästä onnistunut tapahtuma ja saada paikalle mahdollisimman paljon kävijöitä hyvän viestinnän kautta. Tapahtumalle laadittiin tapahtumaviestintäsuunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi.
Tutkimusmenetelmiksi valittiin kirjallisuuskatsaus, havainnointi ja kyselylomake. Kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin tapahtumaviestintään, nonprofit-organisaation toimintaan ja sosiaaliseen mediaan. Suomenlahti-kylän suosiota seurattiin Meripäivien aikana paikan päällä. Palautetta kerättiin ensimmäistä kertaa kyselylomakkeen avulla. Palautteen kerääminen oli tärkeää, jotta saataisiin tietoa siitä, miten kävijät kokivat tapahtuman.
Tapahtuma onnistui hyvin, mutta viestintää täytyy vielä parantaa. Nonprofit-organisaatioiden viestinnän resurssien vähyys tuo omat haasteensa viestinnän toteutukseen. Sosiaalisen media on Merikotkan tärkeimpiä viestinnän osa-alueita, koska sitä käytetään aktiivisesti.
Tutkimusmenetelmiksi valittiin kirjallisuuskatsaus, havainnointi ja kyselylomake. Kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin tapahtumaviestintään, nonprofit-organisaation toimintaan ja sosiaaliseen mediaan. Suomenlahti-kylän suosiota seurattiin Meripäivien aikana paikan päällä. Palautetta kerättiin ensimmäistä kertaa kyselylomakkeen avulla. Palautteen kerääminen oli tärkeää, jotta saataisiin tietoa siitä, miten kävijät kokivat tapahtuman.
Tapahtuma onnistui hyvin, mutta viestintää täytyy vielä parantaa. Nonprofit-organisaatioiden viestinnän resurssien vähyys tuo omat haasteensa viestinnän toteutukseen. Sosiaalisen media on Merikotkan tärkeimpiä viestinnän osa-alueita, koska sitä käytetään aktiivisesti.