”Maailma ei kaadu jos vähän aikaa tekeekin jotain kivaa sen lapsen kanssa” VANHEMPIEN KOKEMUKSIA VUOROVAIKUTUSTA TUKEVASTA RYHMÄTOIMINNASTA
Vattulainen, Julia (2014)
Vattulainen, Julia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917472
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia lapsen ja vanhemman vuorovaikutusta tukevasta ryhmätoiminnasta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Liperin kunnan varhaiskasvatus- ja koulutustoimelle. Ihmeet tapahtuvat arjessa –ryhmä toteutettiin varhaiskasvatuksen ja neuvolan perhetyön yhteistyönä. Ryhmässä oli kuusi lasta ja heidän vanhempaansa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu ennaltaehkäisevän perhetyön ja vanhemman ja lapsen välisen varhaisen vuorovaikutuksen ympärille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston hankinnassa käytetyt menetelmät olivat teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Teemahaastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, johon osallistui kolme ryhmään osallistunutta vanhempaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan ryhmätoiminnan aikana vanhemmat kokivat suhteensa omaan lapseen lähentyneen ja he ryhtyivät tietoisesti järjestämään enemmän aikaa lapselleen. Ryhmätoiminnasta vanhemmat saivat tietoa siitä, miten voidaan tukea myönteisen vuorovaikutussuhteen kehittymistä. Vanhemmat kokivat saaneensa ryhmästä myös vertaistukea ja tukea omaan vanhemmuuteen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu ennaltaehkäisevän perhetyön ja vanhemman ja lapsen välisen varhaisen vuorovaikutuksen ympärille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston hankinnassa käytetyt menetelmät olivat teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Teemahaastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, johon osallistui kolme ryhmään osallistunutta vanhempaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan ryhmätoiminnan aikana vanhemmat kokivat suhteensa omaan lapseen lähentyneen ja he ryhtyivät tietoisesti järjestämään enemmän aikaa lapselleen. Ryhmätoiminnasta vanhemmat saivat tietoa siitä, miten voidaan tukea myönteisen vuorovaikutussuhteen kehittymistä. Vanhemmat kokivat saaneensa ryhmästä myös vertaistukea ja tukea omaan vanhemmuuteen.