Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Rautateiden kunnossapidon johtaminen
Poussu, Teemu (2014)
Poussu, Teemu
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617003
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Liikennevirasto. Työssä tarkasteltiin rautateiden kunnossapidon johtamiseen vaikuttavia tekijöitä tilaajan näkökulmasta. Tavoitteena oli kuvata myös radan rakenteiden ja laitteiden kunnonhallinnan kehittämisen edellyttämiä muutostarpeita. Kokonaisuus muodostuu useista eri osatekijöistä, joiden kokonaisvaltainen hallinta on haasteellista. Radanpidon rahoituksen vähe-neminen yhdistettynä ostovoiman heikkenemiseen edellyttää entistä täsmällisempää kunnossapidon kohdentamista.
Ratojen kunnossapidon kannalta rakenteiden ja laitteiden kuntotiedon hallinta on erittäin tärkeää. Rataverkon ikääntyminen, kuntotilan heikkeneminen ja muuttuvat palvelutarpeet edellyttävät investointitarpeita. Niiden kohdentaminen siten, että saavutetaan mahdollisimman vaikuttava ja taloudellinen lopputulos edellyttää lähtötie-doksi kuntotilatietoa. Tällä hetkellä ratatietojen tarkkuus- ja käytettävyystaso ei ole riittävä. Kehittämistarpeet on tiedostettu ja korjaaviin toimiin on ryhdytty. Muutosten aikaansaaminen on pitkäjänteistä kehittämistyötä ja vaatii suunnitelmallisuutta.
Tässä työssä on tarkasteltu laajasti radanpidon eri osa-alueista jo tehtyjä tutkimuksia ja selvityksiä. Tehtyjen selvitysten kautta voidaan havaita monien muutosten olevan hitaita, vaikka kehitystarpeet on tuotu hyvin ja selkeästi esille. Työssä kuvattiin nykyisiä kunnossapidon käytäntöjä tilaajatoimintojen näkökulmasta ja esitetään havaittujen kehityskohteiden ratkaisemiseksi vaihtoehtoisia toimintatapoja kohti ennakoivan kunnossapidon periaatteita.
Työssä on saatu kuvattua tarvittavia muutoksia kunnossapidon ostotoiminnan kehittämiselle siten, että kunnonhallinnan tarvitsemat lähtötiedot on mahdollista saada tuotettua nykyistä paremmin. Tämän lisäksi tietojen hallintaan tarvittavien tietojärjestelmien merkitys on pyritty tuomaan selkeästi esille. Opinnäytetyössä voidaan kuitenkin todeta, että Liikenneviraston kehittämishankkeet onnistuessaan tulevat pa-rantamaan kunnonhallinnan kokonaisuutta oleellisesti. Rautatieinfran haltijalla tulee olemaan oikea käsitys hallinnassaan olevan omaisuuden kunnosta, jonka perusteella tarvittavat täsmäinvestoinnit on mahdollista kohdistaa.
Ratojen kunnossapidon kannalta rakenteiden ja laitteiden kuntotiedon hallinta on erittäin tärkeää. Rataverkon ikääntyminen, kuntotilan heikkeneminen ja muuttuvat palvelutarpeet edellyttävät investointitarpeita. Niiden kohdentaminen siten, että saavutetaan mahdollisimman vaikuttava ja taloudellinen lopputulos edellyttää lähtötie-doksi kuntotilatietoa. Tällä hetkellä ratatietojen tarkkuus- ja käytettävyystaso ei ole riittävä. Kehittämistarpeet on tiedostettu ja korjaaviin toimiin on ryhdytty. Muutosten aikaansaaminen on pitkäjänteistä kehittämistyötä ja vaatii suunnitelmallisuutta.
Tässä työssä on tarkasteltu laajasti radanpidon eri osa-alueista jo tehtyjä tutkimuksia ja selvityksiä. Tehtyjen selvitysten kautta voidaan havaita monien muutosten olevan hitaita, vaikka kehitystarpeet on tuotu hyvin ja selkeästi esille. Työssä kuvattiin nykyisiä kunnossapidon käytäntöjä tilaajatoimintojen näkökulmasta ja esitetään havaittujen kehityskohteiden ratkaisemiseksi vaihtoehtoisia toimintatapoja kohti ennakoivan kunnossapidon periaatteita.
Työssä on saatu kuvattua tarvittavia muutoksia kunnossapidon ostotoiminnan kehittämiselle siten, että kunnonhallinnan tarvitsemat lähtötiedot on mahdollista saada tuotettua nykyistä paremmin. Tämän lisäksi tietojen hallintaan tarvittavien tietojärjestelmien merkitys on pyritty tuomaan selkeästi esille. Opinnäytetyössä voidaan kuitenkin todeta, että Liikenneviraston kehittämishankkeet onnistuessaan tulevat pa-rantamaan kunnonhallinnan kokonaisuutta oleellisesti. Rautatieinfran haltijalla tulee olemaan oikea käsitys hallinnassaan olevan omaisuuden kunnosta, jonka perusteella tarvittavat täsmäinvestoinnit on mahdollista kohdistaa.