Hengitysvajauspotilaan hoitotyö : Kaksi simulaatio-oppimistilannetta
Kiiski, Jenni; Hepola, Maria; Reinikainen, Hentriikka (2014)
Kiiski, Jenni
Hepola, Maria
Reinikainen, Hentriikka
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117598
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117598
Tiivistelmä
Projektityön tavoitteena on tuottaa kaksi aikuispotilaan hengitysvajaukseen liittyvää simulaatio-oppimistilannetta Lapin ammattikorkeakoulun hyvinvointipalveluiden osaamisalan Kemin kampuksen sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille sekä hoitotyön ammattilaisille sisältyen sisätautien ja kirurgian hoitotyöhön. Simulaatio-oppimistilanteissa keskityttiin keuhkokuumetta sairastavan potilaan hoitoon sisätautien vuodeosastolla ja keuhkoemboliaa sairastavan potilaan hoitoon kirurgisella vuodeosastolla. Projektityön tarkoituksena on kehittää opiskelijoiden ja hoitotyön ammattilaisten ammattitaitoa hengitysvajauspotilaiden hoitotyössä.
Teoreettinen viitekehys koostuu hengityselinjärjestelmästä ja sen toiminnasta, keuhkoemboliasta, keuhkokuumeesta, simulaatio-oppimisesta ja potilasohjauksesta hoitotyössä. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta suunniteltiin kaksi simulaatio-oppimistilannetta, jotka koekäytettiin. Niistä kerättiin kirjallinen palaute, joiden pohjalta niitä kehitettiin paremmin toimivimmiksi. Projektityö tehtiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun hyvinvointipalveluiden Kemin kampuksen kanssa, jonka käyttöön tuotetut simulaatio-oppimistilanteet jäävät.
Projektityötä on arvioitu jatkuvasti teoriaa kehittämällä ja projektityötä ohjaavien opettajien kanssa keskustelemalla. Kolme tekijää mahdollisti laaja-alaisen ai-heiden pohdinnan ja erilaisten näkökulmien esille tuonnin.
Teoreettinen viitekehys koostuu hengityselinjärjestelmästä ja sen toiminnasta, keuhkoemboliasta, keuhkokuumeesta, simulaatio-oppimisesta ja potilasohjauksesta hoitotyössä. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta suunniteltiin kaksi simulaatio-oppimistilannetta, jotka koekäytettiin. Niistä kerättiin kirjallinen palaute, joiden pohjalta niitä kehitettiin paremmin toimivimmiksi. Projektityö tehtiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun hyvinvointipalveluiden Kemin kampuksen kanssa, jonka käyttöön tuotetut simulaatio-oppimistilanteet jäävät.
Projektityötä on arvioitu jatkuvasti teoriaa kehittämällä ja projektityötä ohjaavien opettajien kanssa keskustelemalla. Kolme tekijää mahdollisti laaja-alaisen ai-heiden pohdinnan ja erilaisten näkökulmien esille tuonnin.