Tanssi pedagogisen hyvinvoinnin lähteenä koulussa
Luoma, Ulla-Maija (2014)
Luoma, Ulla-Maija
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817455
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kirjallisuuskatsaus, jossa teoriatietoon nojaten haetaan viitteitä siitä, miten tanssin avulla olisi mahdollista edistää pedagogista hyvinvointia kouluissa. Tutkielman tarkoituksena on löytää teoriatietoa pedagogisesta hyvinvoinnista, hyvinvoinnista kouluissa, tanssista sekä tanssin tai taidepedagogiikan vaikutuksista hyvinvointiin. Tutkimusongelmana ja työn punaisena lankana on teoriatiedosta esiin nousseiden seikkojen yhteen punominen, eli mitä pedagoginen hyvinvointi vaatii toteutuakseen ja miten tietoa tanssin mahdollisista suotuisista vaikutuksista ihmisen kehitykseen ja hyvinvointiin voidaan hyödyntää pedagogisen hyvinvoinnin edistämisessä.
Tutkielmassa pyritään löytämään ja esittämään yhteyksiä pedagogisen hyvinvoinnin toteutumisen sekä tanssin mahdollisuuksien sen edistämisessä välille. Tutkielmassa on pyritty käyttämään luotettavia ja ajankohtaisia lähdeteoksia sekä kriittisien silmin arvioimaan teoriatiedosta kumpuavia yhtäläisyyksiä pedagogisen hyvinvoinnin ja tanssin välillä.
Opinnäytetyössäni tanssi ei tarkoita mitään tiettyä tanssilajia tai koreografisoitua tanssiharjoitetta vaan tanssi on tässä työssä yleisnimitys taidetanssin, taidepedagogiikan ja koulutanssin yhteensulautumalle.
Johtopäätöksenä esitetään teoriatietoon nojaten tanssilla olevan suotuisia vaikutuksia pedagogiseen hyvinvointiin koulussa. Erityisesti teoriatiedosta esiin nousi kehollisen oppimisen suotuisat vaikutukset oppilaiden oppimiskokemuksiin. Olisikin tärkeää lisätä tietämystä kehollisesta oppimisesta sekä tanssin mahdollisuuksista sen esiintuomiseen oppimistilanteissa.
Tutkielmassa pyritään löytämään ja esittämään yhteyksiä pedagogisen hyvinvoinnin toteutumisen sekä tanssin mahdollisuuksien sen edistämisessä välille. Tutkielmassa on pyritty käyttämään luotettavia ja ajankohtaisia lähdeteoksia sekä kriittisien silmin arvioimaan teoriatiedosta kumpuavia yhtäläisyyksiä pedagogisen hyvinvoinnin ja tanssin välillä.
Opinnäytetyössäni tanssi ei tarkoita mitään tiettyä tanssilajia tai koreografisoitua tanssiharjoitetta vaan tanssi on tässä työssä yleisnimitys taidetanssin, taidepedagogiikan ja koulutanssin yhteensulautumalle.
Johtopäätöksenä esitetään teoriatietoon nojaten tanssilla olevan suotuisia vaikutuksia pedagogiseen hyvinvointiin koulussa. Erityisesti teoriatiedosta esiin nousi kehollisen oppimisen suotuisat vaikutukset oppilaiden oppimiskokemuksiin. Olisikin tärkeää lisätä tietämystä kehollisesta oppimisesta sekä tanssin mahdollisuuksista sen esiintuomiseen oppimistilanteissa.