Päiväkodin aikuisen rooli lapsen liikunnan tukemisessa
Makkonen, Sanna (2014)
Makkonen, Sanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117766
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan päiväkodin aikuisen roolia lapsen liikunnan tukemi-sessa Kymintehtaan päiväkodissa Kuusankoskella. Tarkoituksena on selvittää, millai-sia sisältöjä aikuisen rooleihin kuuluu liikunnan näkökulmasta ja millaisia haasteita liikunnan tukemiseen liittyy. Opinnäytetyössä selvitetään erikseen myös päiväkodin johtajalle kuuluvia liikunnan erityistehtäviä.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla, jonka tarkoituksena oli kartoittaa ja tarken-taa aikuisen roolin eri osa-alueita ja tehtäviä liikunnan tukemisessa. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Kymintehtaan päiväkodin lastentarhanopettajaa sekä päiväkodin johtajaa. Kymintehtaan päiväkoti on liikuntapainotteinen ja lastentarhanopettajat mo-tivoituneita liikuntaan päiväkodissa, mikä tuo lisäarvoa haastattelun tuloksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että päiväkodin liikuntaa suunnittelee oman liikuntaan liittyvä työryhmän lisäksi jokainen lapsiryhmässä työskentelevä aikuinen ja suunnittelun apu-na voidaan käyttää esimerkiksi päiväkodin vuosisuunnitelmia ja ammattikirjallisuutta. Aikuisen rooliin kuuluu myös rakentaa liikuntaympäristöä sisustamalla ja järjestämäl-lä päiväkodin tiloja liikuntaan innostaviksi. Päiväkotien liikuntaa kehittää koko var-haiskasvatus, ja tähän kehittämistyöhön nimetään päiväkodissa työryhmiä ja vastuu-henkilöitä. Päiväkodin johtaja tukee liikuntaa pitämällä huolta henkilöstön osaamises-ta ja rakentamalla päiväkodin arvomaailmaa liikuntamyönteiseksi. Päiväkodin aikui-sen rooliin kuuluu myös koko perheen innostaminen liikuntaan. Kaikkien roolien to-teuttamisessa tärkeässä osassa on lasten toiveiden ja ideoiden kuuleminen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla, jonka tarkoituksena oli kartoittaa ja tarken-taa aikuisen roolin eri osa-alueita ja tehtäviä liikunnan tukemisessa. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Kymintehtaan päiväkodin lastentarhanopettajaa sekä päiväkodin johtajaa. Kymintehtaan päiväkoti on liikuntapainotteinen ja lastentarhanopettajat mo-tivoituneita liikuntaan päiväkodissa, mikä tuo lisäarvoa haastattelun tuloksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että päiväkodin liikuntaa suunnittelee oman liikuntaan liittyvä työryhmän lisäksi jokainen lapsiryhmässä työskentelevä aikuinen ja suunnittelun apu-na voidaan käyttää esimerkiksi päiväkodin vuosisuunnitelmia ja ammattikirjallisuutta. Aikuisen rooliin kuuluu myös rakentaa liikuntaympäristöä sisustamalla ja järjestämäl-lä päiväkodin tiloja liikuntaan innostaviksi. Päiväkotien liikuntaa kehittää koko var-haiskasvatus, ja tähän kehittämistyöhön nimetään päiväkodissa työryhmiä ja vastuu-henkilöitä. Päiväkodin johtaja tukee liikuntaa pitämällä huolta henkilöstön osaamises-ta ja rakentamalla päiväkodin arvomaailmaa liikuntamyönteiseksi. Päiväkodin aikui-sen rooliin kuuluu myös koko perheen innostaminen liikuntaan. Kaikkien roolien to-teuttamisessa tärkeässä osassa on lasten toiveiden ja ideoiden kuuleminen.