Mobiili-internetin hyödyntäminen markkinoinnissa : Case: Alepa Kauppakassi -mobiilipalvelu
Kaipainen, Sari (2014)
Kaipainen, Sari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli mobiilimarkkinointia käsitteleviä tutkimuksia sekä teorioita hyödyntämällä selvittää, kuinka tärkeää mobiililäsnäolo on yritykselle. Työ koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta ja soveltavasta osuudesta, joka tehtiin toimeksiantona Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK:n päivittäistavaran verkko- ja mobiilikauppa Alepa Kauppakassia varten.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi mobiilitoimintaympäristöä ja mobiilistrategian perusteita. Lopuksi esitellään, miten mobiilimediaa ja –internetiä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Teoriaosuus sisältää myös tutkimustietoa mobiilikäytön yleisyydestä ja käyttötilanteista. Mobiililiiketoimintaa ja –markkinointia käsitellään niiltä osin, kuin ne soveltuvat Alepa Kauppakassi –palveluun.
Soveltava osuus tehtiin teoriaosuuden pohjalta ja sen tarkoituksena oli arvioida Alepa Kauppakassi –palvelun kilpailijakenttää, toimintaympäristöä ja nykytilannetta. Lopuksi laadittiin mobiilikampanjasuunnitelma, jonka tarkoituksena on tuoda esille mobiilisivustolla toteutetun mainoskampanjan mahdollisuudet mobiilikaupan myynnin ja tilaajamäärien lisäämisessä.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui mobiilikampanjasuunnitelma, joka sopii SOK:n Alepa Kauppakassi palvelun toimintamalliin. Lisäksi teoreettinen osuus palvelee niitä tahoja, jotka ovat kiinnostuneita mobiili-internetin mahdollisuuksista markkinoinnissa.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi mobiilitoimintaympäristöä ja mobiilistrategian perusteita. Lopuksi esitellään, miten mobiilimediaa ja –internetiä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Teoriaosuus sisältää myös tutkimustietoa mobiilikäytön yleisyydestä ja käyttötilanteista. Mobiililiiketoimintaa ja –markkinointia käsitellään niiltä osin, kuin ne soveltuvat Alepa Kauppakassi –palveluun.
Soveltava osuus tehtiin teoriaosuuden pohjalta ja sen tarkoituksena oli arvioida Alepa Kauppakassi –palvelun kilpailijakenttää, toimintaympäristöä ja nykytilannetta. Lopuksi laadittiin mobiilikampanjasuunnitelma, jonka tarkoituksena on tuoda esille mobiilisivustolla toteutetun mainoskampanjan mahdollisuudet mobiilikaupan myynnin ja tilaajamäärien lisäämisessä.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui mobiilikampanjasuunnitelma, joka sopii SOK:n Alepa Kauppakassi palvelun toimintamalliin. Lisäksi teoreettinen osuus palvelee niitä tahoja, jotka ovat kiinnostuneita mobiili-internetin mahdollisuuksista markkinoinnissa.