Tapahtuman markkinointi sosiaalisessa mediassa : SuperTreenit Twitterissä
Halminen, Satu (2014)
Halminen, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217869
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin sosiaalisen median hyödyntämismahdollisuuksiin yrityksen viestinnässä ja erityisesti tapahtumien markkinoinnissa. Opinnäytetyön toimeksianto oli kehittää Turun Urheiluliiton järjestämän SuperTreenit liikuntatapahtuman markkinointia sosiaalisessa mediassa ja lisätä tapahtuman verkkonäkyvyyttä.
Opinnäytetyön teoria perustuu tapahtumien markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvään kirjallisuuteen. Sosiaalisen median yhteisöpalveluista työssä keskityttiin mikroblogipalvelu Twitteriin. Se on suhteellisen uusi media, joka muuttuu nopeasti käyttäjämäärien kasvaessa ja lisäpalveluiden myötä. Tämän vuoksi oli haastavaa löytää ajankohtaisia ja paikkaansa pitäviä painettuja julkaisuja. Lähteinä käytettiinkin pääasiassa korkeintaan pari vuotta vanhoja nettilähteitä.
Teorian pohjalta tapahtumalle luotiin Twitter-tili, joka toimii ajankohtaisena ja informatiivisena markkinointi- ja viestintäkanavana. Twitter-viestinnän avulla tapahtumalle halutaan saada lisää näkyvyyttä, kasvatettua sen tunnettuutta ja lisättyä liikennettä tapahtuman muille internetsivuille. Twitter soveltuu tapahtumien markkinointiin erityisesti siksi, että se on helppokäyttöinen ja nopea kanava kohderyhmien tavoittamiseen ja reaaliaikaiseen viestintään varsinkin tapahtuman aikana.
Opinnäytetyö toimii oppaana tapahtumia markkinoiville yrityksille. Se sisältää sekä perinteisiä että sosiaalisen median markkinointikeinoja. Työ sisältää myös yksityiskohtaiset ohjeet Twitterin käyttöön, profiilin hyödyntämiseen ja analysointiin. Opinnäytetyö toimii siis myös oppaana ja tietolähteenä Twitteriin liittymistä suunniteltaessa.
Opinnäytetyön teoria perustuu tapahtumien markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvään kirjallisuuteen. Sosiaalisen median yhteisöpalveluista työssä keskityttiin mikroblogipalvelu Twitteriin. Se on suhteellisen uusi media, joka muuttuu nopeasti käyttäjämäärien kasvaessa ja lisäpalveluiden myötä. Tämän vuoksi oli haastavaa löytää ajankohtaisia ja paikkaansa pitäviä painettuja julkaisuja. Lähteinä käytettiinkin pääasiassa korkeintaan pari vuotta vanhoja nettilähteitä.
Teorian pohjalta tapahtumalle luotiin Twitter-tili, joka toimii ajankohtaisena ja informatiivisena markkinointi- ja viestintäkanavana. Twitter-viestinnän avulla tapahtumalle halutaan saada lisää näkyvyyttä, kasvatettua sen tunnettuutta ja lisättyä liikennettä tapahtuman muille internetsivuille. Twitter soveltuu tapahtumien markkinointiin erityisesti siksi, että se on helppokäyttöinen ja nopea kanava kohderyhmien tavoittamiseen ja reaaliaikaiseen viestintään varsinkin tapahtuman aikana.
Opinnäytetyö toimii oppaana tapahtumia markkinoiville yrityksille. Se sisältää sekä perinteisiä että sosiaalisen median markkinointikeinoja. Työ sisältää myös yksityiskohtaiset ohjeet Twitterin käyttöön, profiilin hyödyntämiseen ja analysointiin. Opinnäytetyö toimii siis myös oppaana ja tietolähteenä Twitteriin liittymistä suunniteltaessa.