LOGO! mikrologiikan opetusalusta
Ruttonen, Jani (2014)
Ruttonen, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117764
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja rakentaa opetuskäyttöön tarkoitettu ohjelmoitavan logiikan opetusalustan prototyyppi, jonka ytimenä toimii Siemensin yleiskäyttöinen logiikkamoduuli LOGO!, tuoteversio 0BA7. Alustan tuli olla sopivan kokoinen, valmiiksi koteloitu moduuli, jonka käyttöönotto olisi nopeaa ja vaivatonta.
Opinnäytetyönä oli tarkoitus tehdä yksi opetusalusta, työselostuksien, kuvien, kaavioiden, piirustuksien, osaluettelon ja valmistusohjeiden kera. Prototyypin valmisti opinnäytetyön tekijä itse ja osia, joita ei ammattikorkeakoululta löytynyt, tilattiin muualta. Myöhemmin prototyyppikappaleen mukaisia harjoitusalustoja on tarkoitus tehdä lisää noin kymmenen kappaletta.
Moduuli ja siihen tehdyt liitännät koteloitiin niin, että varsinaiset johdotukset olisivat jo valmiiksi liitettynä logiikkamoduuliin ja siten suojassa ulkoisilta tekijöiltä. Opetuskäytössä tehtävät liitokset suoritettaisiin aina yksijohtimisilla banaaniliittimillä, jotka ovat sekä käytännöllisiä, että hyväksi havaittuja juuri väliaikaisia liitoksia tehtäessä. Samalla säästetään varsinaisten oppituntien aikaa, kun kaikki liitokset ja kytkennät ovat nopeampia toteuttaa.
LOGO!:n käyttöönottoa koulutuskäyttöön helpottaa myöskin Siemensin tarjoama Soft Comfort- ohjelmisto, jonka avulla voidaan tehdä kaikki ohjelmointi, testaus, toimintojen simuloinnit sekä tarvittavat dokumentoinnit. Tähän tarkoitukseen käyte-tään Ethernet-väylää PC:n ja opetusalustan välillä. Olennaisena osana opinnäytetyötä olikin myös ohjelmistoon tutustuminen harjoitustöiden kautta.
Koska opetusalustoja on määrä tehdä lisää ns. sarjatyönä, tuli pyrittyä siihen, että osat pysyisivät mahdollisimman selkeinä ja sopivina toteuttaa koulun puitteissa. Ainoa enemmän tarkkuutta vaativa työvaihe on itse liitosten tekeminen, sillä pieneen tilaan menee kymmeniä eri mittaisia johtoja. Johtojen pituuden määritteleminen etukäteen osoittautui vaikeaksi, sillä ylipitkille johdoille ei ollut yksinkertaisesti tilaa ja liian lyhyet johdotukset olisivat tehneet kokoonpanosta mahdottoman toteuttaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sopivan kompaktin ja selkeän rakenteen omaava opetusalusta, jonka liitännät ja kytkimet ovat selkeästi merkittyinä. Laite on myös helposti purettavissa tarpeen niin vaatiessa.
Opinnäytetyönä oli tarkoitus tehdä yksi opetusalusta, työselostuksien, kuvien, kaavioiden, piirustuksien, osaluettelon ja valmistusohjeiden kera. Prototyypin valmisti opinnäytetyön tekijä itse ja osia, joita ei ammattikorkeakoululta löytynyt, tilattiin muualta. Myöhemmin prototyyppikappaleen mukaisia harjoitusalustoja on tarkoitus tehdä lisää noin kymmenen kappaletta.
Moduuli ja siihen tehdyt liitännät koteloitiin niin, että varsinaiset johdotukset olisivat jo valmiiksi liitettynä logiikkamoduuliin ja siten suojassa ulkoisilta tekijöiltä. Opetuskäytössä tehtävät liitokset suoritettaisiin aina yksijohtimisilla banaaniliittimillä, jotka ovat sekä käytännöllisiä, että hyväksi havaittuja juuri väliaikaisia liitoksia tehtäessä. Samalla säästetään varsinaisten oppituntien aikaa, kun kaikki liitokset ja kytkennät ovat nopeampia toteuttaa.
LOGO!:n käyttöönottoa koulutuskäyttöön helpottaa myöskin Siemensin tarjoama Soft Comfort- ohjelmisto, jonka avulla voidaan tehdä kaikki ohjelmointi, testaus, toimintojen simuloinnit sekä tarvittavat dokumentoinnit. Tähän tarkoitukseen käyte-tään Ethernet-väylää PC:n ja opetusalustan välillä. Olennaisena osana opinnäytetyötä olikin myös ohjelmistoon tutustuminen harjoitustöiden kautta.
Koska opetusalustoja on määrä tehdä lisää ns. sarjatyönä, tuli pyrittyä siihen, että osat pysyisivät mahdollisimman selkeinä ja sopivina toteuttaa koulun puitteissa. Ainoa enemmän tarkkuutta vaativa työvaihe on itse liitosten tekeminen, sillä pieneen tilaan menee kymmeniä eri mittaisia johtoja. Johtojen pituuden määritteleminen etukäteen osoittautui vaikeaksi, sillä ylipitkille johdoille ei ollut yksinkertaisesti tilaa ja liian lyhyet johdotukset olisivat tehneet kokoonpanosta mahdottoman toteuttaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sopivan kompaktin ja selkeän rakenteen omaava opetusalusta, jonka liitännät ja kytkimet ovat selkeästi merkittyinä. Laite on myös helposti purettavissa tarpeen niin vaatiessa.